Förskollärare

    Hej! Jag är utbildad förskollärare sedan 2017 och har arbetat i förskolor sedan dess. Jag har dock alltid intresserat mig av att arbeta inom skolinspektionen med att besöka skolor, undersöka risker, intervjuer med pedagoger osv. Räcker det med att jag är förskollärare? Eller finns det någon påbyggnadskurs som jag kan läsa för att få en större chans att få jobbet? Jag har sökt på olika utbildningar inom utredning/handläggare på distans (för att jag arbetar och har barn på deltid) men kunde inte hitta något.

    • Milla : Du får gärna kontakta skolinspektionen med din fråga. Jag kan tänka mig att de i första hand anställer jurister, alltså personer med juristexamen. Att man dessutom har lärar- eller förskollärarexamen (förutom juristexamen) måste ses som ett stort plus. Se i jobbannonser vilka kvalifikationer som krävs när skolinspektionen anställer.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Isabella,

    jag tittar nu på Lediga jobb hos Skolinspektionen och till tjänsten som Reseadministratör till Skolinspektionen i Stockholm står det att man ska ha "eftergymnasial utbildning", och till tjänsten som Administratör med samordningsansvar till Skolinspektionens kontor i Göteborg står det att det behövs erfarenhet och kunskap i ett antal specifika administrativa ärendehanteringsdatasystem, se skolinspektionen.se/om-oss/jobba-hos-oss/lediga-jobb
    Det finns alltså olika tjänster hos Skolinspektionen, till vissa av dem krävs juristexamen. Till andra - "eftergymnasial utbildning" och till några till önskas erfarenhet av att ha jobbat i specifika datasystem, erfarenhet från offentlig förvaltning och även andra krav och önskemål kan ställas upp, men om ingen med just de meriter söker, så lär de väl anställa någon som har en del av de meriter och saknar annat som de önskar; då lär de väl i så fall lära upp den personen efter anställningen. Men arbetsgivare kan också välja att "dra tillbaka tjänsten" och inte anställa någon alls på grund av att ingen sökande hade de rätta meriter.
    Jag råder dig kika på de aktuella jobbannonser hos skolinspektionen (snabblänk finns ovan i mitt svar) och söka alla de jobb du önskar få där du tror att dina meriter kan räcka. Du kan också skicka en så kallad "spontanansökan" till skolinspektionen där du skriver om att du gärna vill jobba för den organisationen och bifogar CV och du får också gärna fråga just den aktuell arbetsgivare, skolinspektionen alltså, om hur du kan bli mer attraktiv för anställning hos dem (vilka kurser de kan tipsa dig om att läsa eller vilka andra meriter tycker de du bör skaffa dig).