Kvinna

    Hej, Har en fråga; om man har gått åk 2 (halv termin) men slutat/eller blivit utskriven pga. för hög frånvaro - men vill börja till ht åk 3, kan skolans ledning på tidigare gymnasieskola neka eleven det? Om ja, på vilka grunder då (i lagens namn)? Hur ska man annars gå på en gymnasieskola innan man blir 20år? // Vicky

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica,

    från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år kan man inte längre påbörja någon gymnasial utbildning på en gymnasieskola, utan endast på komvux eller på en folkhögskola. Om du fyller 20 år under kalenderåret 2021, får du söka till hösten 2020 (för sista gången) men din rättighet är att konkurrera om plats med dina grundskolebetyg och helst skulle du ha gjort ansökan senast sista dagen i omvalsperioden.
    Hälsningar
    Mikael

    • Kvinna :

      Och svar på min första fråga..???

      Om man har gått åk 2 (halv termin) men slutat/eller blivit utskriven pga. för hög frånvaro - men vill börja till ht åk 3, kan skolans ledning på tidigare gymnasieskola neka eleven det? Om ja, på vilka grunder då (i lagens namn)? Jag blir 18år i oktober.

    • Mikael :

      Under vilket kalenderår fyller du 20 år? Och läs också mitt svar. Du kan också kontakta Skolverkets upplysningstjänst - tel.nr 08-52733200. Men enligt info i din fråga (om du blev utskriven pga för hög frånvaro och inte har betygen från år2 - ser jag inte på vilket sätt du skulle ha rätt att läsa år3). Men ring till Skolverket. Återkom sedan till oss och berätta vad du fick för svar från skolverket.

    • Mikael :

      Allmänt gäller: men kan inte börja läsa år 3 om man inte har betygen från vårterminen i år2. ... Om eleven är utskriven från gymnasiet, är hen inte längre gymnasieelev. ... Obligatorisk skola är i Sverige endast grundskola. Och när personen fyller 18 år upphör skolplikten, så även om man inte är klar med grundskolan, så har man inte per automatik rätt att läsa på grundskolenivå när hen fyllt 18 år. Gymnasiet är en frivillig skolform och finns ingen absolut rätt att läsa på gymnasial nivå, över huvudet taget.
      Tips! förutom gymnasiet kan du vända dig till folkhögskolorna. På en allmän kurs på en folkhögskola kan man uppnå Omdöme om grundläggande behörighet till högskolestudier. Om du har godkända betygen från år1 på gymnasiet, är det inte orimligt att anta att du skulle kunna klara av allmän kurs på en folkhögskola på 2 år (vanlig tid är 3 läsår).

    • Mikael : Om du har godkända betyg från år1, kan rektor "i mån av plats" ta in dig i år2 på samma program, men endast om ledig plats finns vilket blir känt kanske först när skolåret har börjat. Du kan annars söka via gymnasieantagningen och konkurrera om gymnasieplats med grundskolebetygen, på nytt. Om du blir antagen på någon gymnasieskola, och kan uppvisa godkända betyg från år1, kan du bli "uppflyttad" till år2 (oftast är det möjligt endast om du kommer in på samma program från vilket du har godkända betyg).
    Läs alla kommentarer