Beslutsångest

    Hej! Jag går första året i gymnasiet nu, har precis börjat. Jag började gå ekonomiprogrammet på ett gymnasium som är svårt att komma in på men tyckte inte det kändes bra, hade ångest och stress om dagarna och särskilt på morgonen. Nu har jag bytt till ett ”opopulärt” gymnasium på naturbrukslinjen inriktning ridning. Idag hade vi just ridning för första gången och det kändes skit. Jag rider på fritiden och älskar det då. Men nu kändes det bara värdelöst och tråkigt. Dessutom var det massa stalltjänst och grejer också vilket jag inte gillade alls men trodde att jag skulle gilla. Vi ska också ha APL en gång i veckan och får panik över tanken på att ha stalltjänst en hel dag. Hellre lektion då nästan. Kan man inte välja att bara gå de viktiga grundkurserna som språk, engelska, svenska, matte, samhällskunskap och naturkunskap? Är även skoltrött från nian men vägrar hoppa av gymnasiet. Måste bestämma mig för vilken linje jag ska gå snabbt för annars är det kört. På ekonomiprogrammet hade jag kortare dagar. Tänker att jag kanske bara inte trivdes i min klass på ekonomilinjen? Man kan ju också läsa gymnasiet på distans om det blir för mycket, men inte på naturbrukslinjen. Så om jag inte orkar ta mig till skolan med naturbruk har jag inget annat alternativ, vilket jag skulle ha på ekonomilinjen om det blir för mycket. Har 330 i merit från grundskolan.

    • SYV-besökare :

      Klara Stockholm Östra >>> kan, enl.vad jag vet, fortfarande ta in på Ekonomiprogrammet i årskurs 1 (uppgift från 5 sept 2023) men situationen med möjlighet att hoppa in i början av läsåret kan ändras snabbt (mycket snabbt). Och NTI Södertörn >>> borde fortfarande ha möjlighet att ta in i årskurs 1 på ES/media (en utbildning där innehållet inte är så jättemycket olikt innehållet på ekonomiprogrammet, inte egentligen, som kan i mångt påminna samhälls-utbildningar).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är ganska stort "hopp" från grundskola till gymnasiet, mycket som blir annorlunda. Och speciellt om en elev gick hela sin grundskola på en och samma skola med så gott som samma klasskompisar och mer eller mindre samma lärare och helt plötsligt blir "allt" annorlunda, så kan det bli som en stor "besvikelse" (man kanske inte känner igen någonting och känner sig vilsen, förvånad och vet inte riktigt vad som är "fel").
    Vilken skola och program som du kommer att trivas i kan vi, tyvärr, här på FRåGA SYV inte svara om: vi känner inte dig + att det är sååååå mycket som kan spela roll: även lokaler i vilka skolan ligger kan påverka; vilka de andra elever som går i din klass påverkar definitivt mycket; och även om det är för lång resväg till skolan så att man måste gå upp tidigt och byta buss flera ggr på väg till skolan ... även det kan bli en avgörande faktor som gör att man inte trivs med situationen.
    Att du har så pass höga betyg från grundskolan visar på att du är duktig i många olika ämnen, vilket är jättebra! men det kan samtidigt göra det svårt att välja: är man duktig på "allt" och har lätt för diverse ämnen och har även många olika intressen så kan det blir svårt att bestämma sig åt vilket håll ska man... så, jag förstår absolut att du kan ha svårt att välja.
    Du har också rätt att yrkesprogram, bl.a NB erbjuds i Sverige inte på distans. Några få högskoleförberedande program går att söka på Korr-on-line, däribland Ekonomiprogrammet. Information om Korrespondensgymnasiet, "korr-on-line" finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet
    En praktisk fråga: tror du att du kan fortfarande byta tillbaka till den utbildningen som du bytte ifrån? Det kan tyvärr hända att de tog in en annan elev på din plats och inte kan ta in fler elever... Du får undersöka den saken, så att du vet att det finns möjlighet att byta tillbaka eller byta till någon annan utbildning. Trots att läsåret "precis" har börjat så kan det tyvärr te sig på det sättet att ingen gymnasieskola nära dig kan ta in en ny elev (för att de fyllt sina platser och finns ingen ledig plats "över"). Om det är så, då råder jag dig försöka gå på den utbildningen där du nu har plats: gör ditt bästa, läs så mycket du kan. Om du missat lektionerna (skolk) blir du av med Studiehjälpen från CSN (bara information... ngt att fundera på).
    Att stå ut och göra sitt bästa även om situationen inte är den perfekta/idealiska är också en bra livserfarenhet. Som vuxen finner man sig (i alla fall ibland) i situationer där man inte trivs men som man inte kan ta sig ur (t.ex för att man inte har råd eller av ngn annan anledning).
    Prata gärna med dina vårdnadshavare: de känner dig väl och vill ditt bästa och de har också rätt och även skyldighet att "ta hand om" dig tills du fyller 18 år.
    Jag vet inte om någonting i mitt svar blir till hjälp för dig men hoppas att ngt jag har skrivit hjälper dig på något sätt!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Beslutsångest : Okej tack för svar! Kan man om man går ekonomiprogrammet sedan byta till naturbruk hästhållning om något år ifall ekonomi verkligen inte skulle passat mig ändå? Tänker att ekonomiprogrammet är svårare och missar egentligen bara ridningen på naturbruksprogrammet isåfall.
    • Milla :

      En gymnasieskola får inte ta in en elev om det på förhand är klart att skolan inte kan erbjuda läsa alla kurser som leder till gymnasieexamen. Du kan i >>Programplanen för NB se vilka kurser som måste ingå i gymnasieexamen (t.ex är kursen Naturbruk, 200 poäng = 400 studietimmar en av programgemensamma kurser och med det är obligatorisk + alla kurser inom en av inriktningarna också är obligatoriska för ett examensbevis från gymnasiet); och därför blir det så att till 99,99% måste eleven läsa alla 3 år på ett yrkesprogram för att kunna få med sig alla kurser för gymnasieexamen; att kunna hoppa in i år2 på ett yrkesprogram utan att ha gått år1 på samma yrkesprogram är mer eller mindre omöjligt. Det är inte endast ridning som skiljer sig åt mellan EK och NB. Goda nyheter är att du kan t o m det året du fyller 19 år söka till år1 på ett nytt program och börja läsa från år1 och läsa 3 år "till". Det är mer vanligt att eleverna "året därpå" börjar år1 på gymnasiet på ett nytt program, än vad man tror...