Alexander
    Jag har precis sökt gymnasium och kom in på mitt förstahands val men efter lite sen research så har jag ändrat mig och vill inte gå på någon skola som jag har valt, fins det möjlighet att ändra?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Alexander
    Du undrar om du kan ändra ditt gymnasieval nu, efter det att du kom in på en gymnasieutbildning.

    Svar på din fråga är: kanske.

    Om det finns lediga platser på den utbildningen, som du vill komma in på - blir svar JA.

    Om det inte finns lediga platser - kan du stå i RESERV till den önskade utbildningen. Det finns inga garantier att du kommer in på den "nya utbildningen" /den som du ännu inte har sökt/.

    Jag råder dig att kontakta Studie- & yrkesvägledare på din gamla skola /eller en jourhavande SYV i din kommun/ för att få reda på om det finns lediga platser på den "nya utbildningen". Du kan även kontakta Antagningskansliet i din län/region (i fall du inte får kontakt med SYV i din kommun).

    Jag vet inte om du vill ändra PROGRAM eller bara SKOLA /dvs vill söka samma program men på en annan skola/ och om det är samma program - finns det kanske möjlighet att byta till den önskade skolan mitt i första terminen eller senare /om någon hoppar av/ för att du, som läste på samma utbildning men på en annan skola, kommer att ha kunskaper som gör att du inte kommer "efter". Det finns inga garantier på att detta kan gå vägen, men du har rätt att kontakta skolan, som du vill gå på & anmäla intresse. Rektor på det aktuella programmet är den som garanterat vet om en plats blir ledig.

    Viktigt: helst skall du inte tacka "nej" till en gymnasieplats för du riskerar i så fall att stå utan plats till hösten.
    Om du vill veta vad som gäller om man står utan plats när terminen börjar, ber jag dig återkomma med en ny fråga.

    Jag hoppas att mitt svar var till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar
    Ludmila, SYV
    Hej Alexander,
    jag tror inte det spelar någon roll just nu vad du har för poäng utan det som spelar roll är OM DET STÅR TOMMA PLATSER på den skolan /och det programmet som du önskar gå/. Det var ju SLUTGILTIG antagning nu, dvs elever som fick platserna kan ju inte efter det Slutgiltiga antagningen få ett nytt besked att pga andra elever ändrade sig, så blir de av med sina platser, som det redan har fått och blivit glada och berättade till sin familj och kompisar att de skall gå ett visst program på en viss skola.
    En skola kan inte heller utöka antal platser. Det händer att en "extra" elev tas in /det kallas "överantagning"/ men det är oftast när ngt. oförutsett händer, t.ex. att fler elever - av misstag - fick besked ANTAGEN än det fanns platser.

    Tyvärr så kan jag inte se om det står tomma platser på den utb. som du önskar gå. Du kan på måndag få reda på det genom att kontakta skolan där du vill gå /rektor på skolan har stenkoll på antal platser & tomma platser/; om du inte får tag på någon ansvarig på skolan, kontakta Antagningskansliet eller SYV på din gamla grundskola eller en jourhavande SYV i din kommun.
    [Förklaring till varför jag inte kan ge dig mer info- är att olika Antagningskanslier använder olika datasystem; det finns i dagens läge INTE ngt. gemensamt nationellt system för gymnasieantagningen; jag har helt enkelt ingen behörighet att komma in i systemet, som din Antagningskanslí använder & känner ingen SYV som har den behörigheten.]

    Bästa hälsningar
    Ludmila, SYV
    • : Jag har sökt sam sam på KVG men vill byta till Sam Sam på kungsholmens gymnasium helst
    • : Jag har 280 poäng och jag hitar inte vart jag kan se antagningspoängen på kungsholmens gymnasium det här året vet du vart jag kan hitta det så jag kan se om jag har en chans at komma in