Elev

    Hej, vilka ämnen behöver jag för att bli ambulanssjukvårdare? Måste jag läsa engelska 6 eller räcker det med engelska 5 ? Måste jag ha godkänt i matte B eller räcker det med matte A ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    till Ambulanssjukvårdare studerar man i Sverige på en yrkeshögskoleutbildning. Och behörighet till de yh-utb.till ambulanssjukvårdare som har planerad start hösten 2021, beskrivs så här: "Godkända betyg i följande gymnasiekurser från Vård- och omsorgsprogrammet eller motsvarande: Etik & människans livsvillkor, Medicin 1, Psykologi 1, Vård- & omsorgsarbete 1 och 2

    Och…

    Yrkeserfarenhet från vård och omsorg som undersköterska motsvarande minst 2 år halvtid

    Och…

    Körkort B".
    Se listan på yh-utb-till ambulanssjukvårdare på yhguiden.se/resultat?Education.text=ambulans

    Matematik eller engelska nämns inte i behörighetsbeskrivningen, vilket måste betyda att högre kurser än matematik 1 och engelska 5 ställs inte som krav.