Duri
    Hej!
    Jag går på första året i gymnasiet och går på sam-bet. Jag har på senaste tiden varit väldigt intresserad av att bli flygvärdinna. Min fråga är att även om jag går på sam-beteende, kan jag bli flygvärdinna efter att ha läst högskolaförbredande program, jag känner att jag vill helst inte byta min inriktning och inte heller plugga vidare.
    Jag har lite dålig syn och är lite dålig på engelska. Kan jag ändå bli flygvärdinna?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vi vet om yrket Flygvärd/flygvärdinna (som tillhör kategorin "kabinbesättning") berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/kabinbesattning
    OBS! det är svårt att få jobb som flygvärd/flygvärdinna. De som anställer får fritt bestämma vem de anställer (om det, över huvudet taget, finns några jobb att söka). Det kan gå långa perioder mellan de tillfällen då man kan göra ansökan till jobbet inom det yrket.
    Jag tycker det är bra om du kan tänka ut "plan B" (alltså vilket yrke du kan tänka dig i fall det inte blir möjligt att bli en flygvärd/flygvärdinna). Du kan absolut ha som ditt prioriterat mål att försöka bli just flygvärdinna men kika också gärna på många andra yrken och förhoppningsvis kan du hitta några till yrken som blir av intresse för dig;
    nedan finns några exempel på yrken som du gärna får kika på:
    Turistinformatör
    Agent inkommande turism
    Guide
    Kundserviceansvarig
    Front-desk-manager
    Hotellreceptionist
    Kryssningsvärd
    Croupier
    Publikvärd
    Biografyrken
    Konferencier
    Event-yrken
    Ramppersonal
    Fraktassistent inom flyget
    Befraktare
    Logistiker
    Mobility manager
    Trafikinformatör
    Trafikassistent
    Tågvärd/tågvärdinna

    Studie- och yrkesvägledare
    • Duri : Okajjj, tack så mycket!!! Men om jag byter inriktningen till hotell och turism istället för sam-bet, blir det enklare att få ett jobb som flygvärdinna då? Jag vet att terminen har börjat och det kanske blir så att jag kommer efter väldigt mycket om jag börjar hotell och turism.
    • Milla :

      Vilket program du går på gymnasiet är inte avgörande för möjlighet att bli flygvärdinna. OBS! minimiålder för anställning som flygvärdinna brukar vara 21 år, så du hinner "komplettera" efter gymnasiet för att du kommer gå ut gymnasiet långt innan du fyller 21 år, eller hur? Om du ändå funderar på att byta program, då skulle jag i så fall råda dig byta till VO; detta för att kunskaper i att ge första hjälpen är mycket värdefulla för en flygvärdinna. Min uppfattning är att du vinner mer på att gå VO än HT, om du efter gymnasiet vill försöka få anställning som flygvärdinna.

    • Duri : Jahaa, okej, nu förstår jag! Men kan man eller finns det en VO kurs, efter gymnasiet? För jag gillar verkligen inte VO klasserna i min skola och att plugga 3 år VO skulle jag nog inte klara av! :(
    • Milla : Komvux i de flesta kommuner brukar erbjuda kurspaket mot yrket Undersköterska vilket innehåller de omvårdnadskurserna som ingår i VO.
    Läs alla kommentarer