Josefine
    Hej! I framtiden vill jag bli gynekolog och undrar nu några saker
    Är en gynekolog en läkare?
    Kan man gå Vård och Omsorgsprogrammet?
    Vad tjänar en gynekolog?
    Kan man vara kirurg med specificerat sig som gyneklog?
    Tacksam för svar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Josefine,
    ja, du har alldeles rätt: gynekolog är en läkare, som har specialiserat sig på området - Gynekologi.
    Kirurg är också läkare i grunden.

    Du bör söka Läkarprogrammet på Universitetet. Behörighet till Läkarprogrammet är Grundläggande behörighet + Kemi 2, Fysik 2, Biologi 2 samt Matematik 4.

    Vård och Omsorgsprogrammet är yrkesförberedande och följande kurser kommer du att sakna för behörighet till Läkarprogrammet:
    Engelska 6
    Svenska /alt. svenska som andra språk/ 3
    De två kurserna ovan kan du läsa inom Programfördjupningar.
    Men de här kurserna nedan:
    Kemi 1 och 2
    Fysik 1 och 2
    Biologi 1 och 2
    Matematik 2, 3 och 4
    som är sammanlagd på 900 poäng /som motsvarar heltidsstudier under ett helt läsår/.

    Dessutom är en sak med matematik - att på yrkesförberedande program ingår det Matte 1 a och a-spår går upp till Matte 2a men ej längre, dvs du blir inte behörig att läsa Matte 3 i fall du går a-spår i matte.

    I praktiken innebär det att om du läser VO på gymnasiet, bör du sedan komplettera under minst ett års tid med kurser på KomVux alt. söka Naturvetenskapligt basår på Universitetet (lägg till Matte 2a i så fall, som du också kan välja inom Programfördjupningar).

    För att få behörighet till Läkarprogrammet inom gymnasiet - är det Naturvetenskapligt program eller Teknikprogrammet /inriktning Teknikvetenskap/ som du bör söka.

    Medellön för gynekolog idag ligger på 46 300 kr./månaden.

    Mvh
    Anna SYV