SH

    Hej, Jag vill ställa några frågor, och skulle uppskatta det om någon kunde besvara alla. Just nu går jag i 3:e året (sista året) på gymnasiet och har några frågor innan studenten. Kan jag bli pilot genom teknikprogrammet? Dvs behöver jag läsa extra kurser eller inte utöver det jag redan gjort. Enligt - https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/pilot-11182 Skriver de att "För att bli antagen krävs vanligtvis grundläggande behörighet för högskoolestudier samt godkänt betyg i Fysik 1a, Matematik 3b och Engelska 6." Jag som läser teknik programmet har läst både Fysik 1a & Engelska 6. Dock har jag inte läst Matte 3b men Matte 1c, 2c, 3c, 4c och håller på att läsa 5c nästa termin. Andra frågan var hur mycket kostar utbildning genomsnitt, jag vet att det kan skilja sig. Men det finns olika svar på frågan, och jag förstår inte helt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller behörighet i matematik, så är matematik 3b och 3c i princip samma kurs; kursen 3c är mer inriktad på naturvetenskap-teknik och 3b-- på ekonomi-samhällsvetenskap, så matte 3c passar bättre än 3b vad gäller utbildning till pilot, tycker jag. Och med det att du även läser matte 4 och 5, så blir du t o m "överkvalificerad" vad gäller matematik! :)
    Vad gäller kostnader för pilotutbildningen, så är det stor skillnad om man läser inom Yrkeshögskola (det är billigare) eller hos en privat skola (det blir dyrare). Det finns nog inte ngt svar att ge ang. en "klump-summa" utan kostnaderna "tillkommer" på vägen... t.ex för att bli bedömd vad gäller hälsa, så kommer du behöva genomgå med.test Medical class 1 och det är inte gratis. Enligt de uppgifter jag kunde hitta så ligger priset för en Class 1 Medical (med.test) mellan 6 750 - 15 500 SEK. De pengarna får man ej tillbaka om man inte blir godkänd. Man får också tänka på boende och omkostnader för att leva under utbildningen. Att pendla till skolan kostar pengar... men att flytta till skolorten kan bli ännu dyrare (man måste ju bo någonstans under utbildningens gång).
    Självaste undervisning - om man läser inom yrkeshögskola - lär bli gratis men diverse olika avgifter ändå kan tillkomma. Svårt att komma in på en yrkeshögskoleutbildning till pilot (jättemånga söker och konkurrensen är jättetuff). Hos en privat skola lär det bli dyrt. Och det kan kosta olika mycket hos olika skolor.
    Jag beklagar att jag inte kan ge dig ett kort och enkelt svar om en viss kostnad för pilotutbildningen. Du får gärna höra med skolorna som utbildar och jämföra priserna. Personal på skolan som utbildar måste ju veta vad det, hos dem, kostar. Bra om du kontaktar flera olika skolor och jämför priserna.
    Yrkeshögskoleutbildning till pilot (den som är billigast i Sverige) ges i dagsläget av Trafikflygskolan vid Lunds universitet - den utbildningen är planerad att starta i början av mars 2024, 2025, 2026 och 2027. Det kan inte uteslutas att fler yrkeshögskoleutbildningar inom trafikflyg kommer att beviljas... Det fanns för inte så länge sedan ännu två andra utbildningsanordnare inom yrkeshögskola som erbjöd liknande utbildningar men som det är nu (september 2023) så känner jag till endast en utbildare inom yrkeshögskola, nämligen Trafikflygskolan vid Lunds universitet.
    I januari varje år beslutar Myndighet för yrkeshögskola om vilka utbildningar som får starta i några år framöver - du får gärna kika på www.yhguiden.se i slutet av januari eller början av februari om nya utbildningar till pilot dyker upp. Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare
    • SH : Yes! Tack för svaret jag uppskattar det. När du säger att det är svårt och komma in på yrkeshögskoleutbildningen, vad menar du där? Är det många som ger upp? Eller är det många som misslyckas pga hur svårt det är?
    • Milla :

      På utbildningens egen webbplats läser man bl. a följande: "... det är resultatet från de anlags- och färdighetstester vi genomför med alla behöriga sökande som avgör om du kommer in eller inte. ... Eftersom det är anlag och färdigheter vi testar finns det inget material du kan läsa in för att klara testerna bättre." Det är de bästa resultat på testerna som du ska göra på skolan (inom antgningsprocessen) som ger plats på utbildningen; det gäller att prestera så pass bra på testerna + att hälsan är helt OK (godkänt resultat på testet Medical class 1) att kunna komma med i det antalet personer som motsvarar antal platser på utbildningen. Antal platser på utbildningen kan också ändras ( bl a beroende på bedömningen om hur många som kan få jobb efter utbildningen). Man kan jämföra med att ha som mål att komma med i "final-löpning" i en tävling. Om det är 6 platser i final-passet så gäller det att springa så pass fort så att man blir en av de 6 som sprang snabbast. Man kan inte på förhand säga exakt hur snabbt man behöver springa... bara man är en av 6 som sprang snabbast av alla som sprang just den gången. Även tur kan spela stor roll, t.ex om en person avstår från att söka (av någon anledning t.ex hen bestämmer sig för att söka till nästa år i stället) och hen skulle prestera bättre än du på testerna men nu är hen inte med "i leken" så får du den platsen i stället.
      Med "tuff konkurrens" menar jag att det är många som söker och man kan inte på förhand veta om man kommer in eller inte. Bra därför att även tänka ut "plan B" (vad gör du om du inte kommer in?).