Victoria
    Hej!
    Jag läser just nu till socialpedagog på yrkeshögskolan. Jag skulle vilja jobba som samtalsterapeut eller kurator. Om jag läser diplomerad samtalsterapeut via te.x. expressa har jag då behörighet att arbeta inom detta område? Jag har svårt att komma in på högskola pga betyg. Finns det någon annan utbildning som är bättre?

    Vänlig hälsning Victoria
    • My : Kuratorstjänsterna är rätt så eftertraktade och yrket Kurator-inom-sjukvården blev 1 juli 2019 ett Legitimationsyrke, där Socialstyrelsen kräver påbyggnadsutbildning efter socionomprogrammet. Andra kuratorer är ännu inte ett legitimationsyrke, men att få jobbet som kurator utan socionomexamen tror jag inte går, pga arbetsgivare letar alltid efter socionomer till kuratorstjänster.
    • : Tack! Då är det högskola som gäller alltså.
    • Anna : Jag håller med om det som My skriver om kuratorsjobben, men läs även mitt svar där jag berättar om samtalsterapeut.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, om yrket Samtalsterapeut - var god läs på framtid.se/yrke/samtalsterapeut

    Det finns många olika sorters samtalsterapeuter, men det är mycket svårt att få jobb eller uppdrag, i alla fall som situationen är i Sverige idag, om man inte har socionomexamen i grunden, men helst psykologexamen eller socionomexamen med massvis med påbyggnadsutbildningar efter examen. Diverse diplomkurser hos privata skolor kan ha bra innehåll och vara en bra komplement till andra utbildningar, men jag har mycket svårt att tro att man kan få anställning eller ens "timmar vid behov"/uppdrag utan några års högskolestudier "i ryggen". De som anställer eller anlitar inom det område är få och de som söker jobben är många. Därför är vår erfarenhet att utan högskoleutbildning kommer man inte på frågan om anställning. Be skolan som du vill läsa hos ge dig info om vilka av deras f d studerande som efter deras utbildning fick jobb, var de fick jobb och vad de har för utbildningar för övrigt.

    • : Tack, jag ska kolla med skolorna.
    • Anna : Ja, gör det och lycka till! du får gärna återkomma och berätta hur det går!