Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nora!
    De yrken du nämnde i din fråga kräver en ny utbildning som lär bli ganska lång. Om du tog studiemedel för socionomprogrammet har du i bästa fall fem terminer kvar med studiemedel (2,5 år) och på den tiden hinner du inte utbilda dig till lärare eller till miljöskyddsinspektör.
    Påbyggnadsutbildningar för socionomer leder till yrken som kurator inom hälsovård , psykoterapeut och skolkurator. Du kan också redan nu söka jobb som t.ex arbetsförmedlare, utbildningsadministratör, studiestödsutredare, utredare på FK och även som kronoinspektör på Kronofogdemyndigheten eller Skatteverket (som t.ex folkbokföringshandläggare). Det är givetvis inte förbjudet att söka till lärarutbildningen eller utbildningar inom miljö men det är en lång väg att gå. Någon kompletterings-/övergångsutbildning från socionom till lärare i engelska eller till miljöskyddsarbete känner jag inte till men du får också fråga på de institutioner där relevanta utbildningar ges.
    Det finns också möjlighet att få jobb som obehörig lärare (alltså lärare som inte har lärarlegitimation/lärarexamen). Jobbar man som obehörig lärare i några år brukar man sedan kunna komma med i något projekt som t.ex VAL (vidareutbildning av lärare) där man får hjälp att skaffa sig formell lärarbehörighet.