Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    synd att du inte vill jobba som lärare. Sverige behöver fler lärare; det är ju lärarbrist. Men som svar på din fråga så finns det givetvis andra vägar att gå med din utbildning - det finns t.ex ett antal jobb/yrken där arbetsgivare kan/brukar anställa "med vilken som helst 3-årig högskole-universitetsutbildning", t.ex hör följande yrken till den "kategorin": FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN.
    Du har inom din lärarutbildning läst bland annat ämnet samhällskunskap och man kan därför säga att du är en Samhällsvetare. Kika därför gärna på framtid.se/yrke/samhallsvetare --- ett exempel är att du med din utbildning skulle kunna jobba som Samhällsvägledare i något projekt för t.ex nyanlända eller som medarbetare på ett Medborgarkontor (som finns i många kommuner); och även som Kommunvägledare (som svarar i telefon när folk ringer till kommunens växel och har frågor - då svarar kommunvägledare på det hen kan svara och hänvisar rätt med de frågorna som hen inte kan svara på, det är i alla fall min uppfattning att det kan gå till på det viset).
    Du får gärna kika på många olika yrken; på www.framtid.se finns över 2.ooo yrkespresentationer. De flesta yrken är i Sverige icke-reglerade (vilket betyder att arbetsgivare kan/får anställa med vilken utbildning som helst). Och hur olika arbetsgivare tänker är svårt att redogöra för... för att de kan tänka väldigt olika.
    Det finns också ett "yrke" som heter "medarbetare i ett projekt"... Och projekten kan "handla" om diverse olika "saker": allt från att utarbeta lösningar för de "hemmasittande" ungdomar (titta, förresten, även på yrket KAA-ansvarig) till att försöka attrahera fler turister/besökare till en viss stad (alltså jobba med strategiskt arbete inom turistnäringen).
    Ett projekt kan vara från några månader till några år (ganska ofta varar nystartade projekt i ett år och sedan blir förlängda ett år i taget men det är ovanligt att ett projekt varar under längre tid än 3 år).

    Studie- och yrkesvägledare