Hej Oliwia!
    Samhällsvetenskaps- och Ekonomiprogrammen på gymnasiet har liknande kursinnehåll, därför kan man inte direkt utesluta att du kan ha tur och skulle kunna hoppa in i år2 på ekonomiprogrammet, men det är inte din rättighet. Du har rätt att fortsätta på den utbildningen där du redan är Antagen.
    För att bli antagen till en annan utbildning på gymnasiet måste du antingen konkurrera om plats via gymnasieantagningen och för det måste du lägga in ansökan och du konkurrerar med dina grundskolebetyg (och om du blir Antagen till år1 på ekonomiprogrammet genom konkurrens - och kan uppvisa godkända betyg från samhällsvet.programmet kan det hända att du skulle kunna bli "uppflyttad" till nästa årskurs), eller så måste du under sommarlovet kontakta de skolorna där du vill läsa ekonomiprogrammet och fråga om de till hösten kommer ha någon ledig plats och sedan kan rektor i så fall ta in dig, om hen gör bedömning att du skulle kunna uppfylla kraven för examensbevis från ekonomiprogrammet (här är du beroende på vilka kurser som eleverna på den skolan läste i årskurs 1, i jämförelse med vilka kurser du har godkända betyg i, från din nuvarande utbildning på samhälsvet.programmet). I vilken ordning kurserna läses på olika skolor kan vara olika, t.ex kursen idrott-och-hälsa 1 kan på vissa skolor läsas under år 2 eller t o m under år3, medan den på de flesta skolor läses i år1.
    För att se att programmen som din fråga handlar om har ganska liknande innehåll jämför programplaner:
    Programplan för SA
    och
    Programplan för EK

    Om rektor på skolan gör bedömning att eleven ej ska kunna uppfylla kraven för examensbevis, kommer hen inte saga Ja till att ta in en elev till skolan (undantag: om man konkurrerar om sin plats via gymnasieantagningen, alltså gjort ansökan under val- eller omvalsperioden, och genom konkurrens på sina grundskolebetyg kom in, då kan inte eleven nekas plats även om det skulle vara uppenbart att hen ej kommer kunna uppfylla kraven och få ut examensbevis i slutet av år3).