Sara
    Hej! Nu är det så att jag går på naturlinjen. Jag Hr gått nu i nästan 2 månader. Jag tycker att det är för svårt och får ångest nästan varje gång vi har prov. Jag vill byta linje från naturvetenskap till samhällsvetenskap men jag vill inte gå om ett år. Och vågar inte prata med rektorn eller skolans syv för att inte få ett negativt svar. Snälla hjälp mig så fort det går!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!
    Du måste få reda på om det finns ledig plats på samhällsvetenskapsprogrammet och det är rektor på SA som vet det.
    Du kan fråga på alla de skolor som har SA och ligger på pendlingsavstånd från dig. Om det finns plats kommer den nya skolan hjälpa dig att byta.
    Om det inte finns plats på SA, kanske du kan tänka dig ett annat program, t.ex ekonomi juridik läser kurser som liknar SA ganska mycket.
    Du skriver att du inte vill gå om ett år men du måste förbereda dig på att det kanske är det bästa alternativet för dig att just gå om. Om du kämpar på resten av läsåret men söker till nästa år till åk1, kommer du att ha det mycket lättare inom alla de kurser som du redan läste och du kan få högre betyg i dem. Du blir också ett år mognare och klokare än resten av klassen. Det är i varje klass som det finns elever som är ett eller två år äldre än resten av klassen.
    Lycka till! Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Vet ej om SA finns på din skola. Om du går på en stor skola, kan det vara så att det är olika rektorer på de olika programmen. Det är inte alls farlig att prata med rektorn. Du kan ringa eller maila och vara anonym... Du vill ju bara få svar om det finns plats på SA. Men även om det finns plats, hur gör man med dina kurser i fysik och kemi? På SA läser de andra ämnen i stället och har nu läst en halv termin. Du ligger efter i de ämnena ganska mycket... Vad skulle du kunna göra för att läsa ikapp ? Det är inte lättare att läsa ikapp än att kämpa med ämnena som du upplever som svåra ... Om du t ex vet att det är bara det här läsåret som du läser C-spår i matematik och fysik och kemi, och du behöver ej tänka på betyg, utan bara hänga med så gott du kan, kanske är det ok i så fall? Kan du testa tänka så i två veckor och se hur det går? Sedan söker du till SA till nästa år, det är det alternativet som verkar vara mest realistiska.
    Annat som finns att testa är att prata med rektor på IM, individuellt alternativ och i fall de kan skriva in dig på IM, kan du under resten av året läsa på deltid och gå resten av tiden på praktik, se hur det är på olika arbetsplatser och komma på vad som passar dig bäst att jobba med i framtiden.
    Glöm inte att prata med dina föräldrar. Deras samtycke krävs för att du skulle kunna byta utbildning.
    • : Ok, tack så mycket! Det hjälpte! Jag ska försöka att kämpa nu i de här ämnena som du sa och Se vad som händer sedan:) tack igen!
    • Milla : Det skadar inte att få reda på om det finns plats på SA och på IM. Ska du söka till nästa år, kontakta antagningskansliet och be om inloggning till sidan där du gör gymnasieval. Då du inte går i nian kommer du inte automatiskt få inloggningsuppgifterna.
    • Milla : http://antagningskanslier.se hittar du rätt antagningskansli genom att söka på Kommun där du är folkbokförd. Det är inte alls ovanligt att man söker om året därpå till ett annat program och det är din rättighet att göra det. Dock måste dina vårdnadshavare godkänna ditt val