Isak

    Hej, jag går i en särklass på bollerup men jag trivs inte alls i den klassen och känner att jag kommer strunta i att gå i skolan pågrund av detta, jag vill gå i en vanlig klass med fler folk och folk jag känner på bollerup, jag valde denna klassen som första val och jag skulle söka den vanliga klassen som första val men de va försent så tänkt eint emer på de förens jag började nu när jag klnde att jag inte kan gå i denna klassen, jag känner mig som en helt annan person i denna klassen, hade mått mycket bättre om jag gick i en vanlig klass med fler människor och i en klass där jag har vänner, jag vill få göra som alla andra människor och ha någon o va med under arbete. Just nu vill jag bara hoppa av gymnasiet för jag inte trivs i min klass Jag var behörig till vanliga klassen men de va försent o söka om då jag gjorde omval. Så jag undrar nu kan jag byta klass så jag går i en vanlig klass eller jag ska behöva hoppa av mitt gymnasie för jag ska må bra o känna mig trygg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Isak,
    när du skriver "Särklass" menar du gymnasiesärskoleutbildning som på Bollerup heter "Skog-, Mark och Djur"? Om det är den utbildning du menar, då är det en annan skolform - gymnasiesärskola, och inte en gymnasieskola. Du får annars gärna förklara vad för "sär"-klass du går i. Jag vill också råda dig att prata med SYV, kurator och annan personal på din skola.
    Vänligen och lycka till!
    Julia

    • : Ja går i en gymnasiesärskola på bollerup inom naturbruk, men tror du att jag skulle kunna byta till en vanlig klass som är på 3år och inte 4a år om jag inte trivs?
    • Julia : Jag tror tyvärr inte att du kan byta. Men prata med kurator på din skola och med din klasslärre/mentor och även med skolsköterskan. Det kan i alla fall inte skada att du gör det. Särskola är en annan skolform och eleverna får inte fritt byta mellan olika skolformer, därför tror jag inte du ska få kunna byta.