Hamodi

    Hej! Jag har kommit in i mitt andrahandsval i SU men vill verkligen hellre gå i mitt förstahandval. Jag är reserv nummer 1 av 4 och det känns som att det inte finns en chans av att komma in. Mitt andrahandsval är liknande kurser och ganska likadana kurser därför tänker jag att jag vill ändå passa på att plugga denna terminen för har också hyrt studentbostad. Kan jag anmäla för antagning för nästa termin för min förstahandsval och fortsätta gå i programmet jag ska gå i nu? Har också ansökt om lån och bidrag. Båda programmen är i samma universitet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som RESERV nr.1 har du god chans att komma in, så håll tummarna! Vi hoppas du kommer in. Men om du inte gör det, så har du ju en plats på en "liknande utbildning" på samma universitet, skriver du om i din fråga. Du kan i så fall söka på nytt till den "andra utbildningen" till nästa utbildningsstart (och detta samtidigt som du går på den utbildningen där du är antagen). Skulle du komma in i den utbildningen som du hellre vill läsa och har då godkända högskolepoäng "med dig i bagaget", ansöker du om Tillgodoräknande av tidigare utbildning.
    Du uppger att programmen är ganska lika och då är chansen stor att kurserna kan bli tillgodoräknade inom den andra utbildningen eller att du längre fram ska kunna "hoppa in" i den "andra utbildningen" som du hellre vill gå (för att detta ska bli möjligt måste bland annat någon plats bli ledig - med den frågan bör du kontakta de som jobbar på den institutionen där programmet ges).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare