Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vet inte om du med "natur" menar NA eller NB men... om du med godkända betyg från år1 på SA vill läsa på NA eller NB , så måste du börja från år 1 (läsa om år1). Detta för att både på NA och NB inkluderar många kurser under år1 som ej ingår i SA. Att du är beredd att "läsa på ämnena", som du skriver i din fråga, är bra men det räcker tyvärr inte. Skolorna har inte resurser att anpassa undervisning i den stora graden som det skulle behövas. Du kan givetvis fråga på andra ställen, t.ex på gymnasieantagningskansliet, på gymnasieskolorna och skolverket; jag tror du får exakt samma svar som jag ger dig nu.
    Det som eleven som har godkända betyg från år1 på SA kan byta till (utan att "förlora ett år") är inriktning inom SA, eller i vissa fall (med lite tur) byta till HU eller EK alt. till ES/inriktning Estetik & Media.

    Studie- och yrkesvägledare