Elev

    Hej! Det är så att för att jag ska komma in på den högskoleutbildningen jag vill komma in i krävs det att jag har läst matematik 3. I min studieplan så igår matematik 2b som högts alltså inte matematik 3. dessutom så erbjuder inte min skola matematik 3 som individuellt val. Därför undrar jag om jag kan byta ut en kurs som är inkluderad i min studieplan exempelvis "rätten och samhället" mot matematik 3. För de personer som går ekonomi har matematik 3 vilket betyder att skolan har den kursen men att de bara inte erbjuder den vid individuella val. Så har jag rätten till att göra en sådan kurs förändring? Mvh

    • Anna : Går du Ekonomiprogrammet inirktning Juridik?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elev,
    om matematik 3 inte är en obligatorisk kurs på just din utbildning på gymnasiet, då har du inte rätt att kräva läsa den kursen. Du kan bara be snällt och hoppas att det går att ordna.
    Att din skola i princip har undervisning i den kursen betyder inte att alla elever kan gå den. T.ex kanske schemat krockar och du har en annan (för dig Obligatorisk) kurs samtidigt som andra elever läser matematik 3.

    T.ex om du går inriktning juridik på EK då är kursen Rätten-och-samhälle obligatorisk för dig kurs, för att det är en av de Inriktningskurserna och med det Obligatoriskt för dig att ha betyg i, för att uppnå kraven för examensbevis. Se programplan för EK >>

    Att just "din högskoleutbildning" kräver matte 3, eller om du vill få betyg i matte 3 för att få meritpoäng för den, eller att du bara gillar matte jättemycket - spelar, tyvärr, ingen roll. Det är endast obligatoriska kurser (som är obligatoriska på just din gymnasial utbildning) som din skola måste erbjuda dig. Alla andra kurser (valbara) - är det i "mån av möjlighet".
    Du skriver inte vilket program och inriktning du läser på gymnasiet... men på estetiska programmets alla inriktningar (se Programplan för ES), på humanistiska programmets båda inriktningar (se programplan för HU), på samhällsvet.programmets alla inriktningar (se programplan för SA) och på inriktningen juridik på ekonomiprogrammet (se programplan för EK) så kan man ha matematik 3b (och även matematik4) som programfördjupande, men det betyder inte att du har rätt att läsa den ändå. Om din skola erbjuder andra kurser att läsa som programfördjupning, så har din skola uppfyllt sin "plikt" mot dig.

    Vår erfarenhet är att om eleven önskar läsa en viss kurs Och skola har möjighet att ge eleven möjlighet att läsa den, då brukar det lösa sig. Det finns ingen anledning för skolan att "trilskas" med dig och bara på "ren princip" inte låta dig läsa en icke-obligatorisk kurs, så vi hoppas det löser sig, men du har inte rätt att kräva det. Fråga, argumentera och vi hoppas och håller tummarna!
    Vänligen
    ANNA