Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Molly,
    det du kan göra är att vända dig till komvux i din kommun för att försöka få ut Yrkesexamen (från Barn- och fritidsprogrammet) - alltså, examensbevis från Barn- och fritidsprogrammet. Det är troligt att du behöver göra om GA, gymnasiearbete för att tema för GA måste stämma överens med utbildningens inriktning.
    Råder dig i så fall ta in även svenska 3 och engelska 6 in i examensbevis från BF. Då kommer det examensbeviset (trots att det är från ett Yrkesprogram) ge dig behörighet att söka till högskoleutbildningar.

    Du får gärna se vilka kurser som ingår i BF-programmet - den generella programplanen för BF finner du på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/BF/programplan/Programplan_BF
    Du kan ha Förslag på vilka kurser du vill ska ingå i yrkesexamen, men det är ytterst upp till rektor på komvux att fatta beslut. Oftast gör man studieplanering med SYV på komvux, som rektorn sedan godkänner.
    Vänligen
    Julia