Anonym
    Hej!
    Jag har påbörjat 3 olika gymnasieutbildningar, men inte avslutat någon. Två på gymnasiet och en på komvux. Jag har nu en massa betyg men vet inte om jag ens har användning av alla, då vissa kanske inte kan översättas till gy11.
    Har man ha blandade betyg i ett slutbetyg, eller måste de översättas?

    Jag vet att jag vill börja plugga till sjuksköterska, och helst så fort som möjligt. Men min syv tycker att jag ska läsa klart alla vård och omsorgs-kurser som jag går just för att få en yrkesexamen. Jag tycker det tar för lång tid då jag har ca 700-800 poäng kvar.

    De kurser som jag redan har betyg i är:
    Svenska A, 100p
    Engelska A, 100p
    Matematik A, 100p
    Matematik B, 50p
    Moderna språk, 100p
    Naturkunskap A, 50p
    Datakunskap, 50p
    Teknikutveckling och företagande, 100p
    Teknikorientering, 50p
    Dietik och dietmatlagning, 100p

    Svenska 2, 100p
    Svenska 3, 100p
    Engelska 6, 100p
    Samhällskunskap 1b, 100p
    Historia 1a1, 50 p
    Religion 1, 50p
    Hantverk - introduktion, 200p
    Hantverksteknik 1, 200 p
    Medicin 1, 150p
    Vård och omsorgsarbete 1, 200p
    Vård och omsorgsarbete 2, 150p
    Vård och omsorg vid demens, 100p
    Etik och människans livsvillkor, 100p

    Har jag möjlighet att få ett slutbetyg och dessutom behörighet till sjuksköterskeprogrammet? Om inte, vad är det som saknas?

    • : Man kan ha blandat slutbetyg med kurser från GY/VUX 11 och kurser sedan tidigare. Du har redan här 2400p, samt du har alla ämne så som matte, sve och engelska får att få ut ett slutbetyg (krävs 2350poäng varav 2250poäng måste vara godkända inkl kärnämnen). Så varför råder din SYV att läsa ytterligare 7-800poäng fattar jag inte.

    1 Svar

    Hej,

    Jag såg att Andreas kommenterat din fråga och det stämmer ju.

    För att komma in på sjuksköterskeutbildningen måste du möta kraven om grundläggande behörighet och särskild behörighet.

    Grundläggande behörighet för dig med examen från gymnasieskolan (GY11) och för dig som läser på vuxenutbildning (VUX12). Från 1/1-13

    Du har grundläggande behörighet om du har en

    •högskoleförberedande examen på gymnasial nivå från gymnasiet eller från vuxenutbildning eller
    •yrkesexamen på gymnasial nivå från gymnasiet eller från vuxenutbildning. Du måste även ha lägst betyget E i de kurser i svenska eller svenska som andraspråk och engelska som krävs för en högskoleförberedande examen i gymnasieskolan.

    Särskilda behörigheten för sjuksköterskeprogrammet är matte 2a/2b/2c, Naturkunskap 2 (alt Bi 1, Fy 1a/1b1/1b2, Ke 1) och Samhällskunskap 1b/1a1/1a2

    Sökande till utbildningen rangordnas efter gymnasiebetyg eller poäng på högskoleprovet.

    Hälsningar
    Melina SYV