Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Seaf,
    för Examen från komvux behöver du 2400 betygsatta poäng, av de kan maximalt 150 p. vara F.
    Det är komvux-rektor som är ansvarig för att se till att alla regler följs när examen från komvux utfärdas. ofta är det praktiska ansvaret att "förbereda" examensbevis lagt på syv (på den komvux där du ska ta ut ditt examensbevis - i detta fall yrkesexamen).
    Vilka reglerna är inte alls hemligt, utan du kan läsa det bl.a på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    men där på länken ovan är det Examen från gymnasiet som berättas om; skillnad mot examen från komvux är att det räcker med 100p.mindre för examen från komvux; kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå och det är lite "friare" sammansättning av kurserna (striktare på gymnasiet).

    Jag vill ge dig följande råd:
    - gör ditt bästa i alla kurser du läser
    och
    - prata med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Vänligen

    Julia syv