Elev
    I relgion har jag A och B i allt i religon och i sista uppgift som jag har skrivit sa min lärare att hon vill ge mig F i hela kursen för att jag har skrivit för avancerad och mitt språk kan vara omöjligt bättre än dem som är födda här ( svenskar) därmed anser hon att jag har tagit del av svåra källor i universitet nivå. Hon sa till mig att hon blir också osäker om det är jag ens som har skrivit mina uppgifter därför vill hon ge mig F i kursen och för min ”egen skull”. Jag blev verkligen ledsen av det, liksom jag har verkligen slitet i mig och fördjupar mig för att jag vill vara bra och få bra betyg och i slutet blir det här något negativt? Liksom jag fattar inte ens varför vi invandrare alltid blir jämförda med svenskar? Vem sa att vi inte duger?

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag mår verkligen dåligt av det här. Jag har föresökt prata med rektorn men hon sa att på måndag kanske hon har tid för mig, bara fem minuter. Jag har verkligen känt mig nere hela det här skolåret och det blir bara värre och värre.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zainab!
    om du vet att du har skrivit texten själv och inte kopierat från någonstans eller bett någon annan skriva texten, så borde du kunna skriva liknande text när läraren "ser på" eller om någon klass skriver ett prov och en "tentavakt" (skrivningsvakt) vaktar dem (så att ingen fuskar). Föreslå det för din lärare, att du alltså ska bevisa att det är verkligen du själv som har skrivit texten, för att om du gjorde det en gång, så kan du nu innehållet så pass bra att du kan skriva liknande text igen (denna gången bevisligen utan några hjälpmedel). När du pratar med rektorn, kan du föreslå att du vill bevisa att du inte har fuskat.
    Men om du har fuskat, och läraren kommit på dig, då har läraren rätt och du måste "finna dig" i det. Jag vet inte exakt vad läraren sa, för jag var inte där, men jag tror läraren menade att dina tidigare uppvisade resultat var på betydligt lägre nivå (bland annat språkmässigt) och läraren tror inte på att en elev kan höja/förbättra sig så mycket så snabbt. Det är i alla fall vad jag tror läraren menade.
    Till syvende och sist, så är det lärarens kompetens att sätta rätt betyg. SYV har inte kompetens i betygssättningen. Ytterst ansvarig är det rektorn. Att rektorerna är oftast mycket upptagna, stämmer. De har ansvar för allt som händer på skolan. I ditt ställe kanske jag skulle skriva e-post till rektorn (du borde kunna hitta e-postadress på din skolans webbplats) så fort som möjligt, redan idag och kort och tydligt förklara att läraren säger att du har fuskat men det har du inte och du vill få möjlighet att bevisa det. Du kan också lägga in en kopia på det mailet till din lärare, så att även hon vet vad som händer, att du tar kontakt med rektorn, alltså. Om du inte vill eller kan skriva e-post/mail till rektorn, förberedd ett litet "tal" på max 3 minuter som du läser upp för rektorn (du kan ha text på pappret), så att det inte tar för lång tid, blir tydligt och begripligt för rektorn, som har jättemånga olika saker att tänka på samtidigt (ansvar för hela skolan).
    Om du får F i kursen, har du rätt att innan du går ut år3 på gymnasiet, göra Prövning och då får du betyg på prövningen som motsvarar dina kunskaper i kursen den dagen du gör prövning. Använd dig av den möjligheten, där har du också chansen att påvisa att du har bra kunskaper i kursen.
    Det är i alla fall de råd jag kan ge dig.
    Lycka till!

    • Elev : Jag har skrivit texten och har verkligen slitet i mig, jag satt varje dag från morgon till kväll och läste allt möjligt uppsatser från universitet, böcker och olika källor för att jag ville att min text ska vara så bra som möjligt men min lärare sa att den här uppgiften ska bara ta 3 timmar av oss och då valde jag inte att begränsa mig i 3 timmar bara. Mina föräldrar har också sett hur jag har jobbat hårt. Alla mina vänner brukar vända sig till mig när det gäller So-ämnena och jag har därmed hjälpt någon anna med den här uppgiften och gett ideér och tips. Liksom varför skulle jag göra det här med flyt? Jag har som sagt A och B i allt. Jag skrev 4 sidor med storlek 10 så jag tror inte att jag kommer ens hinna med så mycket under samma tid. Min text har 13% likadan med andra källor sa min lärare men vi hade ett möte och då frågade hon mig om några begrepp och eftersom jag kunde inte förklara sa hon att hon blir osäker. Jag kommer inte heller fortsätta i denna skola som jag går på nu eftersom jag kommer byta program. Jag vet inte vad jag ska göra, är det mitt fel att jag fördjupade mig så mycket och läste universitet uppsatser? Jag hade inte trott att det är inte accepterat att man skriver högre än vad kursen kräver.
    • Mikael :

      Om en elev använder begrepp som hen sedan inte kan förklara, då har eleven inte lärt sig vad de betyder. Man gör uppgifter för att skaffa dig bestående kunskaper. Men vad vi här på forumet tycker, kommer inte spela roll för vilket betyg du får i kursen. Så, prata med rektorn.