Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux har begränsade resurser och om en studerande får F i en kurs, tittar komvux-personal på orsakerna till varför det blev så. Om komvux-personal gör bedömning att personen inte har (alltså saknar) förutsättningar att klara kursen och få godkänt betyg kan komvux neka ge studieplats på den kursen.
    Vad gäller prövningar som icke-gymnasieelever får göra så är det så att man får leta i hela Sverige var man kan anmäla sig till en prövning (svårt att hitta). Inför prövningen kommer du (när du inte längre är gymnasieelev) inte behöva visa upp några betyg, och kan därför göra prövning om du tidigare fick F eller inte fick ngt betyg och t o m om du redan har ett ganska högt betyg men vill höja det ännu mer.
    I rubriken på din fråga skriver du "distans"... och jag tänker så här: om du oroar dig för att eventuellt inte klara kursen, varför vill du läsa den på distans? Många gånger är det lättare att klara studierna i bunden form, på plats på skolan. Fundera på att söka klassrumsundervisning på komvux på dagtid eller kvällstid. Samråd med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Studie- och yrkesvägledare