Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    frågor om studiemedel besvaras bäst av CSN, eftersom det är där beslut om studiemedel fattas. Jag, som inte tar beslut om studiemedel (eftersom jag inte jobbar som Studiestödsutredare) kan svara utifrån hur jag skulle tolka reglerna (men det är inte min tolkning som kommer att gälla om den skulle skilja sig från den tolkningen som CSN´s anställda gör); som jag tolkar reglerna så måsta man i grunden ha Principiell rätt till svenskt studiestöd. Den rätten har alla svenska medborgare automatiskt; de som inte är svenska medborgare måste ansöka om den rätten och CSN utreder. Vad jag, av erfarenhet, vet är att CSN brukar bevilja rätten (alltså, Principiell rätt till svenskt studiestöd) i fall man har fått PUT, permanent uppehållstillstånd. I vilka andra fall som CSN kan bevilja Principiell rätt till svenskt studiestöd kan jag faktiskt inte uttala mig om.
    Du får läsa på www.csn.se och/eller ställa din fråga till de som fattar beslut om Principiell rätt till svenskt studiestöd (de som jobbar på CSN).

    Studie- och yrkesvägledare