Ghassan
    Hej!
    Jag har läst två år på Folkhögskola i allmän linje och fått grundläggande behörighet till högskola, omfattningskrav och omdöme. Det högsta omdömet som jag fick är 3. Sen tänkte jag att söka till högskoleingenjör antingen inom elektronik eller data.
    Jag läste ocskå ett år på komvux för att uppfyllla dem särskilda behörigheterna som matte, kemi och fysik och fick E sen. Jag gjort högskolaprovet och fick 0,60.
    Jag vet att jag behöver ha minst 3.50 från Fh och kanske 1.00 från Hp. Men jag hade inte lyckats att få dem och vet inte riktigt om jag kommer in på högskolan någonstans i Sverige. Det är mycket få platser till sökande från fh.
    Jag vet inte heller om jag kommer in utomlands med mitt omdöme för det är inte så vanligt att man söker med sitt omdöme till utomlands, de kanske inte vet vad är folkhögskola för något!
    Jag vill inte läsa mer på folkhögskola för jag tycker att det är tråkigt och värdelös.
    Kan jag får några bra förslag för att kunna komma in på högskola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ghassan,
    utbildningar till ingenjör i Sverige finns även inom yrkeshögskola.
    Se gärna utbud på www.yhguiden.se och ansökningsperiod till många yrkeshögskoleutbildningar pågår nu (det är lite olika ansökningsperioder till olika yh-utbildningar - man får se på varje yh-utbildning ang.datum för ansökan).
    Många söker till många yh-utbildningar samtidigt som de söker till högskoleutb., vilket är helt möjligt, för att det är oberoende av vafrandra ansökningar.
    Se några exempel på yh-utbildningar, snabblänkar nedan:

    https://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/devops-integrerare

    https://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/byggnadsingenjoer-hallbart-byggande
    https://www.yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan-eskilstuna
    https://www.yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/vvs-ingenjor-stockholm-hermods

    https://www.yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/vvs-ingenjoer-orebro
    https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-halmstad/automationsingenjor-i-mekatronik

    Se gärna också >>> hela listan på Ingenjörsutbildningar inom yrkeshögskola med start Höstterminen 2019 i hela Sverige (utbildningar kan även finnas på distans, men innehåller ändå nästan alltid obligatoriska träffar).

    Om du vill komma in just på Högskola/universitet - då rekommenderar jag att du tränar på högskoleprovet och gör högskoleprovet så många gånger du kan.
    Sök i så fall till alla de olika utbildningsortena i hela Sverige och flytta till den orten där du kommer in, om du kommer in.
    Att komma in på högskola/universitet eller på någon utbildning som ligger på högre nivå än Grundskola kan i Sverige idag inte garanteras. Det är endast grundskola som är obligatorisk och där man får plats och t.ex måste läsa på grundskolenivå... men alla högre utbildningar, t om på gymnasial nivå är frivilliga och betyder att man kommer in om man kommer in; och i annat fall kan söka jobb. Tyvärr är det så. Och vi på fråga SYV kan inte ändra det.
    Jag kan inte lova dig att du kommer in på någon eftergymnasial utbildning. Det du kan göra är att göra om högskoleprovet så många ggr du kan; söka till många olika utbildningar inom olika skolformer; sök jobb. Det går att få jobb även utan högre utbildning. Man kan också sedan "växa inom företaget" genom fortbildningar, självstudier och på andra sätt, ex. att man visar sig vara duktig och blir befordrad till arbetspositioner med större ansvar, även om man inte har någon eftergymnasial utbildning.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA