Isak
    Jag har fått det slutgiltiga antagningsbeskedet och har kommit in i mitt första val, men jag hade skickat en lapp till min SYV som begärde ett byte mellan min första val and mitt andra val eftersom jag ville ha mitt andra val som första. Nu, på antagningsbeskedet, har mina val inte bytt plats och p.g.a detta så ignorerade dom mitt andra val (som skulle bli mitt första) eftersom jag hade kommit in i mitt första val(som jag inte vill ha). Jag vet att jag har chansen att komma in i båda eftersom jag har 50-70 poäng mer än vad behövs.

    Hur ska jag göra, kan det ändras ? Har jag fortfarande en chans att komma in som reserv eller något på mitt andra val ? Vad händer om jag tackar nej till mitt första val ? Jag vill inte börja på mitt första val på grund av min SYV's misstag.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förmodligen har du lämnat in blanketten så pass sent att den inte har hunnit behandlas till den slutliga antagningen - det är min gissning. Du kan alltid ringa till din Gymnasieantagning och kolla så får du direktbesked på en gång vad som hänt.. Kontaktuppgifter bör stå på din inloggningssida.

    Det finns ju en fara i att tacka nej till sitt första val - det kan gå bra om det finns plats på ditt nya val men om du måste stå i kö så finns ju risken att du står utan gymnasieplats. /Lena, Syv

    /Lena, Syv