Hejsan,

    om du kommer in på ett gymnasieprogram, så börjar du "från noll" igen, det vill säga det spelar ingen roll vad du hade för betyg i grundskolan. Det som spelar roll är dina Förkunskaper (vad du faktiskt kan) och din kapacitet (inlärlingsförmåga) och din motivation samt hur mycket tid du är beredd att lägga ner på dina studier.

    Alla har teoretiskt sett möjlighet att komma in på högskola/universitet. Det som formellt sett krävs är att du uppnår Grundläggande behörighet och det på HA programmet är att du läser/lägger till extrakurser i svenska och engelska. Du säger då på din skola att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet. Skolan kan inte neka dig det för att det är varje elevs rättighet.

    För övrigt, kan olika högskoleutbildningar kräva olika kurser för Särskild behörighet. Här är det väldigt olika vad som krävs. Det beror helt på exakt VILKEN UTBILDNING på högskola/universitet du vill gå och det finns tusentals olika utbildningar.

    Blir man inte på gymnasiet behörig till "sin högskoleutbildning" kan man komplettera på komvux eller genom självstudier och göra Prövningar och få betyg på det sättet, bli behörig och söka sen.

    Det är bra att ha så höga betyg som möjligt i alla kurser på gymnasiet. Det som är bra att veta är att det på gymnasiet till skillnad från grundskolan - ALLA KURSER även från åk1 och 2, kommer att räknas in i jämförelsetal, därför behöver man försöka få så höga betyg i alla kurser man läser på gymnasiet redan i åk1.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Trevlig sommar!

    ANNA