Hej Yusuf!
    Hitta just den utbildningen som du vill bli behörig till via www.studera.nu

    och se vad behörighet är.
    Det finns ett stort antal Civilingenjörsutbildningar och det är inte exakt samma behörighet till alla dem.
    Oftast krävs det för särskild behörighet Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 1.
    Om du går inriktning "naturvetenskap & samhälle" på Naturvetenskapsprogrammet, då ingår inte Matematik 4 och Fysik 2 som obligatoriska kurser. Du kan läsa dem som programfördjupande eller som kurser inom Individuellt val.
    Om du inte hinner eller vill läsa de på gymnasiet, söker du Matematik 4 och Fysik 2 på Komvux efter gymnasiet. På heltid kan du läsa båda kurserna på 10 veckor (fem veckor per kurs).
    Du kan vid halvtidsstudier på Komvux under höstterminen hinna läsa in båda de kurserna och söka Civilingenjörsutbildning med start i januari (vårterminen).

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA