Nils

    Hej! Jag tänker söka till HHS i Stockholm till hösten via BII-kvoten. Under gymnasiet läste jag bl.a engelska 7 och moderna språk 4. Jag undrar ifall det är möjligt att göra en prövning i en ny kurs (som jag inte läst under gymnasiet) och ersätta engelska 7 eller moderna språk 4 med denna ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nils,
    om du har Engelska 7 och Moderna språk 4 med i ditt examensbevis - då kan du inte ersätta dem. Inget får ändras i examensbeviset.
    ***
    ang. söka till den privata högskolan, HHS
    De får i mångt bestämma sina egna regler - pga det är en Privat högskola, ej statlig.
    De vanliga reglerna gäller de statliga högskolor och universitet. Hur HHS gör sin antagning - är det bäst att fråga HHS om. Info finns även på skolans egen hemsida.

    Svar på frågan i rubriken till din fråga om det går att göra prövning i en kurs som man inte har läst är JA, det får man göra. Sedan blir då nästa fråga: vad ska man använda det betyget till? om man får godkänt betyg på provningen, alltså?