Susaj

    Hejsan. Jag tog gymnasieexamen år 2021 och undrar om jag kan höja betygen jag har genom göra en prövning på en merit kurs som jag inte har läst innan? Jag funderar på att göra en prövning på engelska 7 och har inte läst nån kurs med extra meriter innan. Om det går att läsa kursen, hur kommer betygen räknas in i mitt snittbetyg? Kommer jag få byta ut en kurs som jag har läst eller kommer både meriten och byten på den nya kursen att räknas med?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du får godkänt betyg i engelska 7 kommer du vid ansökan till en svensk högskole-universitetsutbildning prövas i BII, kompletteringsgruppen, med det högre meritvärde. Det högre meritvärde kommer du att få genom att eng7 ger + 1.0 meritpoäng men betyget i eng7 kommer även räknas in i ditt snittbetyg (jämförelsetal) och på så sätt kan höjningen av ditt meritvärde bli mellan + 0.6 och 1.4 (beroende på hur högt betyg i engelska 7 du får). Inga byten kommer att ske, alltså ditt examensbevis förblir som det är idag, utan någon förändring. Och Även betygen i eng7 kommer räknas in, också, tillsammans med de betygen som räknas in idag (betygen från ditt examensbevis).
    Du får göra prövning i en kurs som du inte har läst. Men det är oftast lättare att få högre betyg om man läser (studerar med hjälp av lärare/handledare) kursen. Jag vill därför råda dig söka läsa kursen engelska 7 på komvux, men du kan bli nekad läsa den kursen på komvux (med motiveringen att eng 7 krävs inte för behörighet och du redan är behörig...). Det finns också möjlighet att köpa undervisning hos t.ex Hermods Distans men där får du inte något betyg. Betyget kan du få genom en prövning. Du, som inte är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige. Försök hitta var du kan anmäla dig till prövning. Det är större chans att du får högre betyg om du först får undervisning i kursen men det är inte förbjudet att förbereda sig endast genom självstudier; det är upp till dig hur du vill göra.

    Studie- och yrkesvägledare