Aisha
    Hej!
    Jag har slutbetyg från gymnasiet och tom kandidatexamen i historia.
    Nu hade jag tänkt läsa till undersköterska på distans men jag fick veta att det kommer att vara svårt for mig att komma in eftersom det är dem som inte har gymnasieutbildning som prioriteras.
    Jag har läst att jag skulle kunna betala själv för mina studier, men då kommer jag inte att få betyg utan bara intyg.
    Jag funderar om jag skulle kunna göra provningar i alla ämne som ingår i programmet och i så fall, kommer det att räknas som den hela utbildningen när jag blir klar?
    • : Vill du inte söka Sjuksöterskeprogrammet på högskola?
    • : Gäst, det tar för långt tid för att bli klar med Sjuksöterskeprogrammet och dessutom kan man inte läsa det på distans. Det skulle vara spännande men jag har inte råd för det :(
    • Julia : Du kan också se om du hittar ngt. intressant inom Yrkeshögskolan. Jag kommer nu att skriva ett nytt svar.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Aisha,

    Jag föreslår att du läser information på den här sidan>> och du kommer då att förstå varför det är ganska svårt att ge dig ett definitivt svar på din fråga.

    Saken är den att Undersköterska är ej en legitimationsyrke, och det är därför arbetsgivaren som bestämmer vem som är tillräckligt kvalificerad. Vad "en hel utbildning" till undersköterska är, är inte solklart heller. Dessutom krävs det inte några betyg över huvudet taget för att kunna få jobb som undersköterska. Arbetsgivaren väljer de mest lämpliga kandidater från alla som söker jobbet.

    Jag föreslår följande: sök sommarjobb och/eller timanställning som personal inom hemtjänsten eller på ålderdomshemmet. Samtidigt kan du söka till komvux i din kommun, det är inte förbjudet att söka, men chansen är inte stor att du blir antagen på komvux, men sök i alla fall och vi håller tummarna... Samtidigt kan du bedriva självstudier och anmäla dig till prövningar i några kurser som ingår i Vård- och omsorgsprogrammet. Se gärna Programplan för Vård- och omsorgsprogrammet och uppskattningsvis skulle du behöva betyg i 12 kurser (med den nuvarande avgiften för Prövningar som är på 500 kr/styck - blir kostnaden för dig 6000 kr i prövningsavgifter).

    I många kommuner kan man få hjälp med utbildningen om man är verksam undersköterska (eller vårdbiträde alt jobbar inom hemtjänsten) men saknar relevant utbildning, t.ex känner vi till att så är fallet bl a i Göteborg där kommunen erbjuder möjlighet att läsa till undersköterska, om man jobbar men ej har relevant utbildning.

    Jag vet inte om du har någon erfarenhet inom vården. Om du inte har den, kanske är det bra att både söka jobb men samtidigt göra Studiebesök och kanske gå på praktik (som Arbetsförmedlingen kan hjälpa med). Arbetsförmedlingen kan, förresten, i vissa fall också hjälpa med att ordna utbildningsplats.

    Fundera lite på de tips jag ger dig i mitt svar nu och återkom sedan. Jag hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack sa mycket för dina föreslag Liselotte, det låter som ett mycket viktigt hjälp till mig!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! Du får gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Jag undrar om du känner till Yrkeshögskola? På www.yhguiden.se ser du hela utbudet. Det som är bra att veta om yrkeshögskola är att det går att komma in som obehörig. Finns inga garantier (inte ens om man är behörig) men YH får ta in upp till 20% obehöriga i varje klass(utbildningsgrupp). därför är det "lönt" att söka till alla de yrkeshögskoleutbildningar som man är intresserad av.

    bäst är det givetvis att försöka bli behörig. Ofta ingår i behörighet till yrkeshögskola även arbetslivserfarenhet. Om man hitta en utbildning man är intresserad av, bör man söka direkt men samtidigt påbörja en process för att bli "så behörig som möjligt", dvs söka de kurser och försöka skaffa sig den arbetslivserfarenhet som krävs.

    bästa hälsningar

    Julia Syv

    • : Tack så mycket för ditt svar. Problemet som jag hittade når jag kollade på YH var att de flesta kräver att man redan har utbildning inom området samt arbetslivserfarenhet. Själv har jag några ar arbetslivserfarenhet som personlig assistent utomland men det kan jag inte dokumentera, samt jag kommer att jobba inom äldreomsorg under sommaren. Men om det går att söka YH även om man ar obehöriga jag ska försöka med det också! Tack för hjälpen!
    • Julia : Jag tror du är behörig till Yh Medicinsk sekreterare & Vårdadministratör, se exempel på utbildningar: http://www.yhguiden.se/resultat?Education.text=L%C3%A4karsekreterare&Category.id=&Municipality.county=
    • : Ska kolla på det, tack så mycket :)