Jwan

    Jag gick samhällsprogrammet med beteendeinriktning och har E och D i nästan allt och gjorde högskoleprovet och fick dåligt resultat men jag har bestämt mig till att plugga vidare. Jag funderar på att plugga till antingen socionom eller psykolog. Det jag vet är att för socionomprogrammet så krävs det grundläggande behörighet samt matte 2b och samhäll 1b och för psykologprogrammet så krävs det också grundläggande behörighet med matte 2b och samhäll 1b, vilket jag har men har dåliga betyg i. Så min fråga är kommer det att öka mina chanser att komma in om jag höjer matte 2b och samhäll 1b?

    • Elev :

      Hej, för år 2019 i Göteborgs Universitet var antagning i Urvalsgrupp BI 18.28 och i BIL 17.94.

      Du kan som mest få 2.5 merit poäng. Merit poämg uppnås genom godkänt i följande: Engelska 7, moderna språk och matematik.

      Om din gymnasieexamen omfattar cirka 13 poäng och om du även komplettera till högsta merit värde skulle din poäng öka till 15.5 poäng som högst. Med andra ord är det jättebra men även om du når upp till 2.5 i meritvärde blir det inte tillräckligt enligt skrivna exempel.

      Dina möjligheter är följande:

      1. Göra nytt högskoleprov. Då kan du konkurrera i ca 1/3 av samtliga platser

      2. Gå om- eller göra prövning i flera av dina redan godkända kurser. Då hamnar du i BIL urvalet vid konkurrens.

      3. Om möjligt ta yrkesexamen på komvux. Då kan du hamna BI med din nya examen om mer än 2/3 kurspoäng utförd på komvux. annars hamnar du i BI urvalet med din ursprungliga Gymnasieexamen från gymnasiet och BIL urvalet med din eventuella examen från komvux.

      Läs mer på

      https://www.fragasyv.se/fragor/fraga-om-utfaerdelse-av-flera-gymnasieexamen

      https://www.fragasyv.se/fragor/hur-beraekna-snitt-betyg-av-gymnasiebetyg

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du kan göra prövningar (eller om du på ngt sätt lyckas komma in på komvux-kurser) i matematik 1a och 2a och de betygen kommer räknas in i ditt jämförelsetal (i stället för betygen i matte 1b och 2b). Det är lättare att få högre betyg i a-spåret i matte.
    För övrigt, gäller det att du höjer de betygen som finns i ditt examensbevis. Det spelar ingen roll om du höjer betygen i samhällskunskap 1b och matte 2b (eller 2b) eller i svenska, eller i historia... Att kurserna krävs för särskild behörighet betyder endast att Godkända betygen i de kurser måste finnas, men att du har högre betyg i just de kurserna eller i andra kurser (högre än E) spelar ingen roll.

    Gör högskoleprovet så många ggr du kan! Försök höja ditt meritvärde så mycket du kan. Troligtvis är det Prövningar du behöver leta efter (var du kan anmäla dig) för att komvux brukar inte kunna ta in på kurserna i vilka man redan har godkända betyg.