Lena
    Om jag vill höja mitt betygsnitt från gymnasiet men samtidigt läsa upp natur behörigheten, kan jag då kompensera det genom att göra prövningar i respektive natur kurs (ex fysik 1 med 150 poäng, kemi 2 100 poäng) etc. Således höja meritvärdet samtidigt som jag får min naturvetenskapliga behörighet. Eller måste jag läsa upp kurser som jag redan fått betyg i? Gick alltså i en samhällsvetenskaplig linje.

    Och med hur mycket kan jag höja jämförelsetalet per kurs?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lena,

    om du har examensbevis från samhällsvet.programmet men vill söka till högskoleutbildningar där fysik 1a och/eller Kemi 2 krävs så måste du få godkända betyg i Nya kurser, dvs i de kurser som krävs för Särskild behörighet till just din utbildning på högskolenivå. Vi tar ett exempel: vi säger att du vill söka till programmet i matinbiologi - som kräver godkända betyg i fysik 2, kemi2, biologi 2 och matematik 4.
    Och vi säger att du på gymnasiet ej läste fysik, kemi eller biologi och att du har godkända betyg i matematik 1b och 2b, men ej läste matte 3 eller 4.
    Då blir det så här:
    du är idag inte behörig; du saknar Särskild behörighet. Du kan läsa in den natur.vet.behörigheten på en folkhögskola, på ett naturvetenskapligt basår eller på komvux eller få betyg genom prövningar. Du behöver ej skaffa sig betyg i "lägre kurser" som t.ex fysik 1a eller kemi 1 eller matte 3; du behöver just betygen i Fysik 2 (ej i fysik 1a); i matte 4 /ej i matte 3/ och så vidare.
    Den behörighet man läser in på basåret på högskolenivå eller på en folkhögskola påverkar ej ditt meritvärde. du kan få behörighet men det meritvärde du hade på dina gymnasiala betyg förblir detsamma.

    *************
    Däremot om du skaffar dig betyg på komvux eller genom prövningar i fysik 2, kemi2, biologi 2 och matte 4 - då kommer betygen i de kurserna räknas in i ditt jämförelsetal (tillsammans med de betyg som du har i ditt examensbevis... dvs inga "byten" äger rum, utan alla de betyg du hade i ditt examensbevis räknas in på samma sätt som innan kompletteringer + de betygen du får (nya betyg) räknas också in). Genom att få HÖGA betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte 4 - kan du höja ditt jämförelsetal (om de nya betygen blir Högre än "snittet"/jämförelsetal som du redan har).
    Men, tyvärr, är det också så att du kan även sänka ditt jämförelsetal - om du får lägre betyg i de nya kurser, än ditt nuvarande "snitt"/jämförelsetal.

    Som obehörig kan man inte antas till högskoleutbildning i Sverige. Därför är det ett Måste att bli behörig.
    Som behörig med lägre betyg kan man komma in i HP-urvlet (högskoleprovet). Ibland finns det också AU-urval >>.

    Helt oberoende av att skaffa dig naturvetenskaplig behörighet, kan du höja ditt meritvärde genom att skaffa dig fler Meritpoäng (om det är så att du ej redan har max, som är 2,5) och/eller genom att skaffa dig högre betyg i samma kurser som du har i ditt examensbevis. Inom matte kan du skaffa dig betyg i matematik 1a som kommer att räknas in i stället för matematik 1b; och i matematik 2a som kommer att räknas in i stället för matematik 2b.

    • : Tack för svar!
    • : Mitt problem är bara det att jag behövt natur behörighet samtidigt som jag måste höja mitt snitt för att komma in på den utbildningen jag vill ha. Annars har jag ju redan examensbevis från Sam
    • Anna : Om du tror du kan få höga betyg i natur.vet.ämnena - läs dem på komvux. Om du ej tror du kan få höga betyg i natur.ämnena - läs dem på folkhögskola eller på nat.vet.basår på högskola.
    • Anna : Gör högskoleprovet! försök anmäla dig till prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis. Lycka till!
    Läs alla kommentarer