Katarinas

    Hej! Jag har gått ut gymnasiet med examen från ekonomiprogrammet. Efter det har jag läst ett tekniskt basår för att få behörighet till civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik. Jag undrar om jag kommer få ett nytt meritvärde om jag läser/gör prövning i kurser som fysik, matte 4 och 5, och kemi även fast jag inte läste dessa på gymnasiet? Jag har sedan innan alla 2.5 extra meritpoäng man kan få.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de kurserna som inte ingår i ditt examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) räknas in i två fall: om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng. T.ex när du söker till utbildningar till civilingenjör så krävs det, för särskild behörighet, godkända betyg i fysik2, kemi1 och matematik 4 och det är i så fall just de kursernas betyg (alltså inte i fysik1a utan just i fysik2) som kommer räknas in (om de kurserna inte sedan innan ingår i ditt examensbevis).
    Så, om du genom studier på komvux eller genom prövningar får betygen i fysik2, kemi1 och matematik 4 kan de betygen räknas in. Eftersom du redan (genom tekniskt basår) är behörig så kommer betygen i kurserna fysik2, kemi1 och matematik 4 räknas in endast om de höjer ditt meritvärde.

    Studie- och yrkesvägledare