Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mario,
    om du hoppar av "ima" (antar att det kanske är Introduktionsprogrammet du menar, vilket av IM i så fall?) - vad ska du göra i stället? Vad ska du ha för sysselsättning och inkomst?

    Du kan ju inte få Studiebidrag om du inte studerar.
    Har du möjlighet att få jobb?

    Vilket yrke vill du i framtiden jobba inom?
    Mvh

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Det var de jag menade , jag har möjlighet att få jobb ist och skolan har aldrig varit min grej med adhd oavsett hjälp osv
    • Milla :

      I Sverige får man jobba från det att man fyllde 13 år.
      Men vi avråder från att hoppa av studierna. Det bästa är om du kan jobba vid sidan av dina studier.
      Du är 16 år och har cirka 50 år kvar till pension. Ska du jobba i 50 år på det jobbet du kan nu få? För att få mer kvalificerade jobb behöver man ha utbildning.