filippa
    Hej! Mitt namn Är filippa o just nu går jag första året på barn och fritidsprogrammet. Men jag känner att jag inte orkar gå i skolan just nu, och jag gillar verkligen inte vissa i min klass. För att dom har vänt typ hela klassen emot mej. Och det är inget som jag vill stå ut med i 2.5 år till. Jag vill hoppa av skolan men samtidigt vet jag inte vad jag ska göra om jag går hemma hela dagarna. Kan man söka jobb på en förskola som 16åring? Min fråga är alltså: kan man hoppa av skolan efter jul och börja i ettan igen till hösten 2019?

    Tacksam för svar. Mvh Filippa Karlsson

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ett bättre alternativ är kanske att försöka byta skola - har du tänkt på det? Finns det andra skolor med BF inom pendlingsavstånd? att få jobb som 16-åring är svårt, men du kan givetvis söka jobb.

    Gör ansökan till årskurs ett till nästa höst, men det är bättre att försöka just nu hitta en annan lösning än att hoppa av skolan... har du pratat med kurator? vad säger dina vårdnadshavare?

    Studie- och yrkesvägledare

    Situation med platserna kan förändras, så be personal på andra skolor kontakta dig om de får en ledig plats.

    ännu ett tips:kommunen har Aktivitetsansvar för unga upp till 20år; KAA-ansvarig borde vara intresserad att förhindra att det kan bli ännu en ”hemmasittande”ungdom i kommunen. vi kan hjälpa dig hitta vem det är i din kommun men måste då veta vilken kommun du är folkbokförd i.

    • : Jag har kontaktat flera andra studievägledare på andra skolor runt om skara (där jag bor) men alla klasser är fulla just nu tyvärr. Jag har pratat med kuratorn men som jag uppfattar det så får jag inte ett bra svar. Och mina föräldrar säger att jag ska göra det som känns rätt. Och jag vet ej om att hoppa av skolan är det bästa alternativet. Eftersom att jag kommer bara gå runt hemma i ett halvår.
    • Mikael :

      Jag tänker på Indiviuduellt Alternativ som du kan skrivas in på och inom den exempelvis gå på ”helpraktik”.

    • Mikael : Fördelar med att fortsätta vara inskriven i skola är studiehjälp från csn, gratis lunch och åkkort plus att du får gå på praktik på en eller flera arbetsplatser: du kan då passa på och testa olika jobb inom olika branscher och inte bara en förskola.
    • : hoppas det går bra att jag skriver en liten hälsning till Filippa här. Kära du, stå på dig! Låt inte elaka människor stoppa dig från att lyckas nå dina mål. Du gör vad som känns bäst. Vet hur jobbigt det kan vara, men du är minst lika stark det lovar jag. Kram <3
    • Mikael : Tack så mycket Melis för din kommentar! Vi vill också att det löser sig på ett bra sätt och snarast. Mycket bra att det finns stöd att få, tycker vi, och vi gör vårt bästa för att ge tips på vad som kan göras. Vi håller tummarna!
    • : Tack så mycket för alla tips. Men jag förstod inte riktigt vad som menas med Aktivitetsansvar. Tror du att du kan förklara det lite mer? Och tack så mycket Melis, men jag har varit mobbad i hela mitt liv i princip, och jag känner att jag inte orkar med detta i ytterligare 2.5 år. Och skolan gör inget åt det heller. Har pratat med både rektor och kuratorn men inget hjälper. Därför har jag fått nog och funderar nu på att hoppa av skolan
    • Mikael : Om aktivitetsansvar var god se https://www.framtid.se/yrke/kaa-ansvarig och kaa-ansvarig borde känna till lokala möjligheter för ungdomar som inte går i skola - t.ex ngt projekt som hjälper till med praktikanskaffning.
    • : Okej, då förstår jag. Tack så mycket.
    Läs alla kommentarer