nalid

    Jag vill ta juristexamen i Sverige och gärna vara speciellt inriktad i internationell juridik. Vilka jobbmöjligheter finns det? Kan jag bo i storbritannien och jobba inom FN med svensk juristexamen? Måste jag läsa om hela juristutbildningen där eller komplettera kurser?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jobben inom FN är mycket eftertraktade med många mycket kvalificerade sökande för varje "anställningstillfälle". Juristexamen är, som regel, en bra grund eller i alla fall studier inom juridik och speciellt inom "internationell juridik". Kika gärna på framtid.se/yrke/fn-jobb
    Att svara på frågan om du kan bo i just Storbritannien och jobba inom FN, kan jag inte göra. Jag kan inte ge några som helst garantier kring det. Du måste vara beredd på att läsa mycket, troligtvis minst masterprogrammet efter kandidatprogrammet och kanske ännu mycket mer. Sedan får du söka alla de jobben du vill ha och jag hoppas du får ett av de jobben, men mer än så kan jag tyvärr inte säga.
    Du kan kontakta "FN" och fråga vad deras anställda har för utbildningsbakgrund, om du vill. Jag tror du får svar att de har väldigt varierande utbildningsbakgrund men att många är jurister i någon form eller statsvetare eller samhällsvetare och en del är säkert utbildade diplomater. Du kan fundera på om du, efter grundutbildningen, kanske kan tänka dig söka till diplomatprogrammet, se sammanfattning om yrket diplomat inkl.utbildning till det yrket på framtid.se/yrke/diplomat

    Studie- och yrkesvägledare