Isobel

    Hej! Jag är väldig intresserad av att jobba med juridik och förstår att det är lättast att studera i Sverige för att komma in i jurdik arbeten. Men jag har alltid velat plugga utomlands eller jobba utomlands. Om jag t.ex. skulle plugga i Australien med internationell juridik (som inriktning kriminell juridik, som inte finns i Sverige mer än kriminologi), skulle jag fortfarande kunna jobba i Sverige med internationella företag eller blir det att jag måste plugga inom EU för att uppnå detta? Tack!

    • Anna : Vilket program läser du på gymnasiet nu (och vilken inriktning på programmet)?
    • : Jag läser samhällsprogrammet och ska ta inriktningen beteendevetenskap :)
    • Anna : Läs mitt svar, nedan. Jag tycker du kan välja tema för gymnasiearbete där du undersöker den här frågan, som du ställer här - jag tycker det kan passa in på din utbildning, alltså Samhällsvet.programmet. Men ytterst blir det till handledare för GA att godkänna temat.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isobel.
    en mycket svår fråga att besvara! Det blir upp till den arbetsgivaren som du vill jobba för - att bedöma om din kompetens (inklusive utbildning) passar till de arbetsuppgifter som arbetsgivaren anställer för att göra.

    Allmänt om "juriska yrken" i Sverige:
    vissa yrken kräver examen från juristprogrammet; exempel på yrken: Domare & Advokat.
    andra yrken - utbildas man till - i Sverige - inom yrkeshögskola: Paralegal och IP-paralegal
    och
    så finns det många yrken som är i princip ej reglerade, alls - här blir det helt upp till en arbetsgivare att bestämma. Exempel på sådana yrken inom kunskapsområde "juridik": Internationell rättsvetare. Och även som t.ex "internationell samordnare" kan man ha ganska mycket juridiska frågor att handskas med, men vilken utbildning man ska ha är i Sverige icke-reglerat. Alltså, bestämmer hen som anställer.

    Du i din fråga skriver bl.a "jobba i Sverige med internationella företag" och Sverige (bla.svenska Företag) har att göra med företag även utanför EU. Så, om du söker jobb på ett företag som handlar med varor eller tjänster där både Sverige och Australien är "med", då är det kanske en stor fördel att som svensk ha utbildat sig i Australien (är i alla fall min åsikt).

    Tips! kontakta de företag som du vill i framtiden jobba för och ställ din fråga.
    Fundera över om du i framtiden kan tänka dig bli egenföretagare.
    Du kan i vilket fall undersöka frågan om möjlighet till studier i Australien: ta reda på när du behöver söka, vilka meriter du måste ha för att komma in, tänk på var du ska bo under studietiden och hur du ska ordna din studieekonomi.

    Förslag: kanske kan du undersöka frågan och ge "svar till dig själv" inom GA, gymnasiearbete. jag har i en kommentar till din fråga skrivit:  Vilket program läser du på gymnasiet nu (och vilken inriktning på programmet)? - och detta för att bedöma vilket tema för GA som passar in i din gymnasieutbildning.
    GA är en obligatorisk kurs i år3 på gymnasiets nationella program (i SVERIGE, sedan reformen Gy2011/Vux2012). Varje elev ska lägga ner 200 timmar på sitt Gymnasiearbete. Om du som tema för ditt GA kan välja "Internationell Juridik: yrken, framtid inom branschen, hinder och möjligheter"... så kan du på 200 timmar hinna få fram rätt så mycket och genom ditt GA besvara din egen fråga och det du får fram kan hjälpa även många andra som funderar i samma banor...