Hanis

    Hej! Jag har under en lång period haft depression och sällan gått till skolan på grund av det. Dock sökte jag aldrig hjälp för det tills nyligen. Jag går nu på behandling vilket går bra. Jag går i åk 3på gymnasiet och missat extremt mycket. Jag går på natur och har bara läst 7 kurser som jag har betyg på, är nu i min sista termin och undrar om jag hinner klara resten av mina 19 kurser på 5 månader. Du kanske nu är i chock, liksom 19 hela kurser hur kan detta ske. Saken den tiden hade psykisk ohälsa tagit det bästa från mig, hade inte lust att göra något överhuvudtaget. Men nu när jag är på behandling har jag fått tillbaka motivationen och mitt modd. Jag undrar därmed om jag kan klara 19 kurser på 5 månader och om inte det går kan jag göra prövning på dem som jag inte klarade under dessa 5 mån på komvux. Jag har fått tillbaka min enda dröm jag har haft sens lite vilket är att ta mig till läkarprogrammet och under hur jag tar till vägas med det. Det skulle betyda jättemycket för mig att få info om hur!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jättebra att du går på behandling som också hjäper dig! Mitt råd till dig är att du pratar med rektor på din gymnasieskola (kanske först med SYV och kurator och sedan kan de ta frågan till rektorn) om att förlänga tid på gymnasiet för dig. Det heter "förlängd studiegång". Processen går till så här: rektor på din gymnasieskola (om hen ser att det finns grund för det) ansöker hos din kommun, där du är folkbokförd, om att få resurser/pengar för att du ska kunna fortsätta läsa på gymnasiet under längre tid än tre läsår. Om det blir beviljat, så innebär det en stor fördel för dig: du ska kunna läsa på din gymnasieskola på samma program som du läser på nu även nästa läsår och sikta på examensbevis till sommaren 2025. Det är en mycket mer fördelaktig lösning för dig än andra lösningar som finns.
    Vilka andra lösningar finns?
    - att du skulle kunna få godkända betyg i 19 kurser på fem månader är ngt som jag inte tror är möjligt. Och det handlar i mångt och mycket även på lärarnas tid och ork... de måste ju försäkra sig om att du verkligen har tillräckliga kunskaper i varje kurs och det tar tid från lärarnas övriga uppgifter. Det finns ju många elever på din skola som också kanske har andra problem och svårigheter och fick F i kurserna och har rätt till prövningar. Du har rätt att göra prövning i de kurserna i vilka du fick F. Men hur ska du hinna förbereda dig? Och om du endast får E i betyg, kommer du ju inte komma in på läkarprogrammet med så lågt meritvärde. I alla fall inte i Sverige.
    Med det sagt, så tittar vi nu på de realistiska lösningar (bortsett från ev.förlängd studiegång).

    Alternativet komvux
    Om du får studiebevis (alltså ej uppnått kraven för examensbevis på gymnasiet) tar du ditt studiebevis till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och gör planering med SYV på komvux - mot examensbevis från komvux. Vad finns det för nackdelar här jämfört med gymnasiet? Jo, flera... du "förlorar" ditt betyg i Idrott och hälsa 1 (det kan inte ingå i examen från komvux); komvux kan inte garantera att ge dig plats på kurser på heltid; du kanske får läsa på deltid och det tar i så fall lång tid innan du kan ta ut examen. Kostnader tillkommer för kurslitteratur och resor till/från skola + du har på komvux ej rätt till gratis lunch; komvux har inte heller någon skolsköterska och ofta inte heller ngn egen kurator; man brukar inte heller ha någon "klasslärare"/mentor på komvux. Du kommer ha kostnader som du betalar ut egen ficka + mindre stöd/hjälp på komvux, jämfört med gymnasiet. Vad gäller *CSN (studiemedel eller studiehjälp) - i fall du fyller 20 år under 2025, så behöver du läsa på heltid för att ha rätt till studiehjälpen/studiebidraget och i fall komvux endast ger dig plats på deltid då får du inget från CSN.

    Alternativet folkhögskola
    På folkhögskolorna kan man på allmänna kurser läsa mot studieomdöme. Med studieomdöme prövas man av antagning.se i BF-urvalsgruppen. du har betyg i 7 kurser, skriver du... det är inte så stor omfattning (mindre ån 2 terminer) och min bedömning är att du kommer behöva läsa i tre läsår på en folkhögskola för att få ut omdöme eller i alla fall i fem terminer. Om du blir klar på fyra terminer blir jag förvånad men det kanske inte är omöjligt. Att bli antagen till en folkhögskola är inte självklart. Det är fler sökande än platser. Du får söka till många olika folkhögskolor och se om du kommer in någonstans. Information om studieformen folkhögskola finner du bl.a på framtid.se/studier/folkhogskola

    Att det finns orsaker till varför du fick godkända betyg i få kurser - förstår jag att de finns. Dock måste man vara realistisk och inse att det är omöjligt att få 19 betyg på fem månader och om det vore möjligt så kan det bli till en mycket stor nackdel för dig: att du får 19 stycken A-betyg på fem månader har jag svårt att tro ... och får du lägre betyg, då kommer ditt meritvärde bli så pass lågt att du ej får plats på läkarprogrammet (i alla fall inte i Sverige). Och samtidigt riskerar du att överanstränga dig och försämra din hälsa... så det kan bli förlora-förlora situationen: både sämre hälsa och ingen plats på läkarprogrammet.
    Mitt förslag är därför att "skynda långsamt" och i första hand försöka få igenom förlängd studiegång. Om inte det går, sök i så fall både till komvux och till flera olika folkhögskolor och se var du får plats och vilken av de skolformer som passar dig bättre.
    Du kan kanske göra studiebesök på de folkhögskolorna som är aktuella för dig (nära dig eller där du kan bo på internat).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Hanis : Jag har mejlat rektorn och har erbjudits att gå om 2an, är det samma som förlängd studiegång, eller måste jag fråga rektorn att ansöka om det?
    • Milla :

      Om du har erbjudits att gå om "tvåan" under läsåret 2024-25 så borde du i så fall kunna läsa även nästa läsår, alltså 2025-26 och "gå om trean då"... gissar på att det är ett sådant erbjudande du har fått och mitt råd är att du tackar JA!!! och gör sedan ditt bästa i varje kurs du läser. Försök få det erbjudande "på pappret" påskrivet av rektorn. Jag tänker här på att när överenskommelse/erbjudande är muntliga så kanske inte alla parter förstår exakt vad det är de kommit överens om. Och en annan sak kan vara om rektorn slutar sin tjänst på din skola och en ny person tillkommer som inte känner till vad ni kommit överens om med den "gamla" rektorn, så kan det bli jobbigt att reda ut situationen, så be att få "ett papper" på det + kanske bra med ett möte där du, dina f d vårdnadshavare (du har rätt att ta med dina föräldrar eller andra kontaktpersoner in på mötet) + rektor + kurator på din skola sitter tillsammans och kommer fram vad som är mest gynnsamt för dig vad gäller din studiegång (kanske också skolsköterska och i bästa fall även skolläkare kan gott vara med på det mötet, tycker jag). Lycka till!