Erika
    Hej!

    Min dröm är att bli psykolog och jag kollar därför på att söka till Psykologi A och/eller Psykologprogrammet nu till hösten. Problemet är dock den lilla detaljen att mina betyg är i princip omöjliga att komma in med. Jag läste samhällsvetenskap på gymnasiet men var på gränsen att ens kunna ta examen. Min merit ligger kring 13.7 (inkluderat min merit från Engelska 7), hp är 0.75 och jag har bara 2300 godkända gymnasiepoäng (tro mig, jag ångrar mycket från gymnasiet). Jag vill jätte gärna plugga i just Uppsala av diverse anledningar men har som sagt inte en chans i nuläget. Så jag undrar alltså om det finns någon väg för att höja mina chanser.
    Vet att man exempelvis på juristlinjen kan gå ett juridiskt basår på Gotland och sedan få möjlighet att komma in på juristlinjen i Uppsala under andra året. Finns det några liknande bakvägar man kan ta för att bli psykolog? Kan jag läsa andra kurser för att höja mina chanser? Kan jag höja min merit även fast jag är godkänd i alla "basämnen" och har grundläggande behörighet? Eller är helt enkelt mitt ända alternativ att plugga som satan inför nästa hp och hoppas på det bästa?

    Snälla hjälp! Jag är för en gångs skull verkligen redo att satsa på min utbildning!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erika;

    för att bli Psykolog (i Sverige) kräver examen från psykologprogrammet.

    känner tyvärr inte till några "speciella ingångar" till psykologprogrammet. Högskoleprovet är det jag tänker på i första hand. Det går att träna på HP, t.ex på "matte-logiska" delen - se Matteboken.se/lektioner/högskoleprov
    Och att söka till folkhögskolornas Allmänna kurser - för att läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet. På ett läsår kan du uppnå omdöme från en folkhögskola (om grundläggande behörighet) och du ska sikta på högsta möjliga omdöme som är 4.0 och med det omdöme prövas du i BF-urvalet. Lägre omdöme än 4.0 brukar inte kunna ge ngn chans att komma in på psykologprogrammet, men det skadar inte heller dig på ngt. sätt - om du får omdöme från en folkhögskola.
    I tredje hand - prövningar (i de gymnasiala kurser i vilka du redan har godkända betyg); på komvux kan du kanske läsa kurser för Meritpoäng; om du idag har 1.0 meritpoäng, finns det utrymme för ännu 1,5 meritp. Moderna språk 3, 4 och högre mattekurser (förutom eng 7) är kurser som för dig med examensbevis, ger meritpoäng.

    Du får gärna läsa på psykologprogrammens hemsidor och kontakta studievägledare på psykologprogrammen på alla orter där det programmet ges.

    Liselotte