Jeimy

    Hej, jag har redan ett slutbetyg från komvux men har inte matte 2a och vill komma in på sjuksköterska programmet/ tandhygienist programmet. Jag vill helst läsa matte 2a på folkhögskola istället på komvux, går det och kan det användas för att komma in på dem programmen? Eller är det bättre chans att komma in med komvux istället? Hälsningar Jamie

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det spelar - för behörighet - ingen roll om du har omdöme om särskild behörighet för matematik 2 från en folkhögöskola eller betyg i matte 2a, 2b eller2c från komvux. Du blir lika behörig för det.

    Skillnaden är att betyg från komvux kommer räknas in i ditt jämförelsetal och kan både höja och sänka det.
    Omdöme från en folkhögskola kommer inte påverka ditt meritvärde om du har din grundläggande behörighet "på" Slutbetyget från komvux.