Tyler

    Jag har betyg från årskurs 1 på gymnasiet där jag läste Engelska 6, Matematik 1c, Religion 1, Naturkunskap 1 + 2, Franska 1, Spanska 3 och Svenska 1. Jag har däremot inte gått ut gymnasiet. Jag planerar att gå ett naturvetenskapligt basår på universitetet alternativt söka direkt till ett program där jag har behörighet. Räcker det med att ha grundläggande behörighet eller är det ett krav att ha gått ut gymnasiet innan man börjar på universitet? Jag skulle i så fall ta Tisus för att få universitetsbehörighet i svenska.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    grundläggande behörighet är obligatoriskt att ha (om man planerar söka till utbildning på högskola eller universitet i Sverige). Och grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt:
     -- t.ex genom examensbevis från gymnasiet eller från komvux + godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6;
    -- genom omdöme från en folkhögskola (har du godkända betyg från år1 på gymnasiet kan du, förhoppningsvis uppnå studieomdöme om grundläggande behörighet på två läsår, annars tar det tre läsår);
    -- genom "reell kompetens" - se antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg
    och i framtiden är planen att man även ska kunna få den genom ett nationellt behörighetsprov som ger grundläggande behörighet för högskolestudier, se uhr.se/Grundlaggande-behorighetsprov

    Studie- och yrkesvägledare
    • Tyler : Funkar alltså mitt sätt (Tisus) för att komma in på basår på universitet?
    • Milla :

      nej, det kommer inte att funka. TiSUS är test i SVENSKA för universitetsstuderande. Men inom gymnasiekompetens finns även många andra ämnen än svenska. TiSUS funkar bra för personer med fullständig gymnasial utbildning från utlandet (om de endast saknar svenska för behörighet); du saknar många andra ämnen också.
      Du får antingen skaffa dig 3-årig arbetslivserfarenhet (räknas från det året du fyller 19 år, så du måste hur som helst bli 22 år som yngst) + godkända betyg i några gymnasiala kurser men för konkurrens behöver du i så fall göra högskoleprovet (annars kommer du inte ha ngt att konkurrera om utbildningsplats med) eller satsa på att få ut antingen examensbevis från gymnasiet eller från komvux eller studieomdöme om grundläggande behörighet från en av folkhögskolorna.
      Basåret på universitetsnivå kräver också Grundläggande behörighet + godkänt betyg i matematik 2 (eller ibland även matematik 3, olika på olika lärosäten).