Enisa
    Hej! Jag har tagit studenten och gått ut med ett IG i Matematik B vilket jag har bestämt att läsa upp och få godkänt på men jag undrar hur mycket poäng ska man ha för att kunna komma in på högskolan till sjuksköterska programmet. Det står att jag har Fullständigt poäng: 2500 och Individuellt poäng: 2750. Jag vill veta hur mycket man behöver nu till högskolan? Vilka ämnen ska jag ha godkänt på för att komma in? Behöver jag ha mer än godkänt? Behöver jag läsa mer ämnen, i så fall vilka?

    Väldigt tacksam för ett svar! :)

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, för att vara behörig till att söka en sjuksköterskeutbildning behöver du först och främst ha ett slutbetyg med den grundläggande behörigheten vilket du har eftersom du bara har ett IG i Matte B. Du behöver även utöver detta vara godkänd i Matte B så det är ju bra att du läser upp den. Du behöver även vara minst godkänd i kursen Naturkunskap B och Samhällskunskap A.

    Dessvärre så kan man aldrig säga vilken poäng du behöver för att tas in på en utbildning - den växlar från år till år beroende på hur många som söker och deras betyg. Här kan du leta antagningsstatistik på olika skolor i Sverige för att se hur det brukar se ut https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Antagningsstatistik/

    /Lena, Syv