Sofie
    Hej!
    Jag har gått en YH-utbildning på 2 år där jag examinerades till Redovisningsekonom. utbildningen heter Högre Redovisningsekonom och utfördes ifrån Norrköping (delvis på distans).
    Jag undrar hur jag går tillväga för att kunna bli lärare eller utbilda på gymnasienivå och/eller vuxenutbildning (komvux) inom ekonomi, import och export, inköp & logistik och redovisning & beskattning?
    Räcker det med att komplettera med pedagogik och/eller andra liknande kurser eller måste man gå hela lärarutbildningen?

    Tacksam för svar!
    Med vänlig hälsning,
    Sofie

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sofie!

    För att bli behörig gymnasielärare måste man läsa ett antal HÖGSKOLEPOÄNG i varje undervisningämne och sedan KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) som är på tre terminer på heltid. En annan väg att gå är att söka Ämneslärarprogrammet och läsa på högskolenivå i minst 4,5 år och längre tid om man vill bli behörig i flera ämnen.

    Yrkeshögskolepoäng och högskolepoäng är inte samma sak. De kan inte omvandlas till varandra. Dock kan en högskola eller universitet göra bedömning att tillgodoräkna ett visst antal poäng och låta dig hoppa in i en pågående kurs eller om du kan börja från termin nr.2 pga du tidigare har läst en yrkeshögskoleutbildning.

    Det är individuellt bedömning som görs i sådana fall och jag råder dig kontakta vägledning på den högskola eller universitet där du vill utbilda dig till lärare.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare