melissa
    Hej, jag har en lärare jag upplever ger mig orättvisa betyg för varje gång jag frågar vad jag kan förbättra får jag ingen respons. Kan jag som elev kräva att en annan lärare inom samma ämne granskar mina inlämningar och prov och sedan göra en bedömning på vad hen tycker iställer för min riktiga lärare?
    • Anonym Kanin :

      När jag gick på gymnasiet hade vi ett system där en second opinion tilläts ifall man kände att läraren inte bedömde en rättvist. Då tog en annan lärare en titt på arbetet för att ge sin syn på saken. Vet dock inte om detta var en lokal grej eller om det gäller alla skolor. Kanske SYV på din skola kan besvara detta?

    • Milla : Tack Anonym för din kommentar.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    En annan lärare kallas i så fall för en Medbedömare. Du kan definitivt Önska det.

    ang.just Kräva - är svårare ...

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Melissa, du ställer en viktig fråga men som också är svår att svara på. Studie- och yrkesvägledare sysslar inte med betygssättningen; det gör lärare.
    Tanken är att lärare ska sätta rättvisa betyg och ge eleverna det stödet de behöver för att uppnå så bra resultat de kan. Tyvärr funkar det inte 100% så alltid, på varje skola och i varje kurs. :(

    Det är ju också lärarbrist... ont om lärare och ännu större ont om Behöriga lärare. Det finns ofta tyvärr inte "utrymme" att låta 2 lärare göra samma sak (dubbla bedömningar). Ibland ska man vara glad om man har En Lärare, över huvudet taget (som sagt, lärarbrist...!).

    Det är så klart så att det är inte ditt fel att det är lärarbrist...

    Mitt råd till dig blir att du pratar med din klasslärare och/eller med din mentor, som i sin tur kan ta frågan till rektorn.
    Hoppas det löser sig på ett tillfredsställande sätt inom mycket kort!
    ANNA