Noel

    Hej! Jag är en 15åring som ska söka gymnasiet i år och funderar på ekonomi juridik. Däremot vill jag läsa något inom ekonomi på universitetet och gymnasiet jag ska söka till har endast matte 2b på sin ekonomijuridik programm. Så min fråga är, behöver jag gå ekonomiekonomi för att få behörighet till någon typ av ekonomiinrikting på universitetet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    eleverna på gymnasial utbildning EK/juridik brukar nästan alltid ha möjlighet att välja läsa matematik 3b som en valbar kurs. Det kan inte på förhand garanteras men ofta är det möjligt. Om du planerar efter gymnasiet söka till ekonomiutbildning på universitetet råder jag dig att under gymnasiet försöka få godkänt betyg i matematik 3b (eller 3c) - detta för att de allra flesta ekonomi-inriktade universitetsutbildningar i Sverige kräver matte 3 (3b eller 3c) och obehöriga kan ej antas. I så fall kommer du behöva komplettera med matte 3 efter gymnasiet. Om du vill bli 100% säker att under gymnasietiden kunna läsa matte 3, bör du i så fall välja en utbildning där den kursen är obligatorisk.
    Inriktning på EK brukar eleverna välja inför årskurs 2; under åk1 brukar eleverna på EK läsa samma kurser, oavsett vilken inriktning de kommer läsa senare, i årskurserna 2 och 3.

    Studie- och yrkesvägledare