Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sadaq!
    Komvux i varje kommun bestämmer själva vad de startar för kurser och hur de prioriterar sina begränsade resurser.
    Det är Komvux i den kommunen där du är folkbokförd den dagen du ansöker om att få läsa på komvux, som du får fråga om vad de tror om den möjligheten som du efterfrågar.

    Om du får godkänt betyg i Moderna språk (valfritt språk) 4 så är tillför det 1.0 i Merit.
    En annan möjlighet för dig är att läsa på egen hand och göra prövning i den kursen.
    Ang. prövningar så har vi sammanställt info på den här sidan - http://www.fragasyv.se/info/provning

    Du kan fråga på din gymnasieskola om möjligheten att göra prövning under din gymnasietid och ta in den kursen i ditt Examensbevis - t.ex. som en utökad kurs. Fördelar med att få betyg under gymnasiet är två:
    - du sparar tid (annars så läser du på komvux eller gör prövning Efter gymnasiet)
    - du prövas i icke-kompletterings gruppen vid ansökan till högskola (det krävs oftast lägre betyg i icke-kompletteringsgruppen än i BII = kompletteringsgruppen).

    Jag förstår att du tycker det är orättvist att du inte får läsa Moderna språk (franska) 4 pga skolans bristande resurser. Jag kan tyvärr inte fixa så att du ska få läsa den kursen på din gymnasieskola.

    Fundera på möjlighet att uppnå max i merit utan Moderna språk 4.
    Engelska 7 ger 1.0 i merit
    Moderna språk 3 ger 0.5 i merit
    Då återstår det bara 1.0 som du kan få. Kan du fixa 1.0 i merit genom matten?
    Vilken utbildning på högskola kommer du att söka? Om inga särskilda krav ställs på matten - då får du 0.5 i merit för matte 2 och 0,5 - för matte 3. Då uppnår du max i merit.
    Läs info om Meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier och allt annat!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare