Jordgubbar123

    Hej! Mitt mål är att läsa en master i psykologi. Jag ska börja på universitetet i vår, troligast socinomutbildningen men varit inne på beteendevetenskaps programmet också.

    Det står på de flesta antagnings beskrivningarna under masters i psykologi idag att det krävs en kandidatexamen med 90 hp inom ämnet psykologi. Det skiljer sig lite mellan olika lärosäten men generellt verkar det vara så vad jag förstått!

    Min fråga är, kan jag läsa socionomutbildningen för att sedan bli behörig till en master i psykologi direkt efter? Om inte, hur många högskolepoäng i psykologi behöver jag mer i sådana fall? Tacksam för svar asap!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag känner inte till det exakta kursinnehållet i socionomprogrammet men tror inte att 90 högskolepoäng i ämnet psykologi skulle ingå i socionomprogrammet. Du får se vilka kurser som ingår i socionomprogrammet (borde gå att hitta information om det på de institutioner som erbjuder socionomprogrammet men fråga annars studievägledare som jobbar med socionomprogrammet).
    På socionomprogrammet kommer du läsa i 3,5 år (7 terminer). Vilka masterprogram som kommer erbjudas då det blir dags för dig att söka till utbildning efter socionomprogrammet, är det ingen som på så lång tid framåt kan säga ngt definitivt om; och detsamma gäller behörighetskraven till de utbildningar som vi idag inte vet om de ens kommer att erbjudas.
    Det jag kan säga definitivt är att behörighet till masterprogrammen är det antagningsgrupperna på lärosätena som har "sista ordet" om. Du kan därför fråga där, alltså antagningsgrupperna på de lärosätena som idag erbjuder masterprogrammet i psykologi.
    Om jag skulle behöva gissa så skulle jag säga att jag har väldigt svårt att tro att man med socionomexamen (endast) skulle bedömas som behörig till masterprogrammet i psykologi. Du frågar också om hur många poäng i psykologi som du kommer behöva läsa. Om kravet är kandidatexamen i psykologi, då måste man skaffa sig det och då krävs det minst 90 högskolepoäng i "ren psykologi" + ännu 90 hp kurser som kan tas in i kandidatexamen med huvudämne psykologi. Det kan hända att så många som 60 hp (ett år på heltid) kan tas in vilka kurser som helst och då kan du ta in de kurserna som du kommer läsa på socionomprogrammet. Det är alltså mycket möjligt att du efter socionomexamen ska behöva läsa i 2 år på heltid för att sedan ta ut kandidat i psykologi och efter det blir behörig till masterprogrammen i psykologi - men som allmän SYV jobbar inte direkt med just den frågan, så du får gärna fråga de som gör det, alltså personal på de lärosätena som erbjuder relevanta utbildningar. OBS! reglerna kan ändras på sikt, så de svar du får idag kanske inte gäller om några år.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Jordgubbar123 :

      Okej tack så mycket för hjälpen det var värdefullt! Jag ska kolla med lärosätena.

    • Milla : vi på FRåGA SYV är glada om svaret du fick är till hjälp för dig! Lycka till!