Victoria

    Hej! Jag har bestämt mig att läsa Naturkunskap 2 på komvux för att få behörighet till ett program i höst 2021. Kursen startar i mars och pågår fram till 21 Maj (10 veckor). Däremot kan man redan börja söka till utbildningar i mars och min fråga är kommer jag ändå kunna komma in på den utbildningen jag söker till hösten med tanke på att jag får mitt slutbetyg för kursen i maj? Ytterligare en fråga, behöver jag då själv skicka in de nya examensbetygen med natur 2 eller görs det automatiskt? Måste jag inte välja bort en annan kurs som jag läst tidigare under gymnasiet då det annars överskrider 2500 poäng? Får jag frivilligt välja bort en kurs då? Tack på förhand, Victoria

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Victoria,
    se gärna antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum där det framgår att sista kompletteringsdag blir 21 juni 2021. Det betyder att du den dagen (senast den dagen) måste se till att uppgifter om alla dina gymnasiebetyg finns på "mina sidor" när du loggat in på www.antagning.se
    Självaste Ansökan måste du göra senast 15 april 2021. Det är ditt ansvar att se till att Antagning.se har uppgifter om alla dina betyg. Ibland dyker upp betygen från databasen BEDA in automatiskt; detta om din skola är ansluten till det gemensamma betygsdatabasen och om allt funkar bra. Så, betyget kan dyka upp av sig självt, men du måste kontrollera att det gjorde det. Du laddar annars upp betyget på egen hand. Om ngt. är oklart kring det, var god kontakta Antagning.se - du kan t.ex ringa på 0771-550720 kl.9-16 på vardagar.

    ang.Komplettering med kurs för särskild behörighet, i ditt fall Nk2
    Du väljer INTE bort ngn kurs, utan även betyget i den nya kursen räknas in, tillsammans med de betygen som finns i ditt examensbevis. Alla betyg från examensbeviset, förutom gymnasiearbete, räknas in + de betygen som finns utanför examensbeviset (eller i beviset men med "U-markering", utökat program) som krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng.
    Alltså, även betyget i Nk2 kommer räknas in i ditt jämförelsetal när du söker utbildningar där nk2 krävs. Men om du söker utbildning där nk2 inte krävs, kommer inte betyget i den kursen räknas in. Du kan därför ha olika högt meritvärde "på samma betyg" om de utbildningar du söker till kräver Olika särskild behörighet.