Niklas
    Jag läser historia 1b nu på komvux för att få behörighet till lärarutbildning. Jag har redan läst historia 1a1 på gymnasiet men kunde inte välja 1a2-kursen på komvux.

    Jag har inget emot att läsa 1b även om jag redan läst 1a1, jag vill bara vara säker på att det är okej att göra så.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Niklas, om du redan läser Historia 1b, då kom du in på kursen, då är du redan "inne" och då får du läsa färdig. Om komvux skulle nu komma på att de ej hade rätt till plats på kursen, för att du behövde bara läsa en mindre kurs - då är det för sent.. de får inte lov att slänga ut dig från kursen, såvida de ej kan påvisa att du uppgav vid ansökan till kursen felaktiga uppgifter, ex. om en person svarar att hen ej har betyg i någon kurs i historia på gymnasial nivå, dvs uppger fel uppgifter i sin ansökan. Men om du uppgav rätt i din ansökan och är redan innan i kursen, då får du läsa färdigt.

    Om du får godkänt betyg i historia 1b, blir du behörig.

    En annan fråga blir då - hur ditt meritvärde kommer att räknas ut... så om du i ditt Examensbevis har godkänt betyg i historia 1a1, kan inte både det betyget och betyg i historia 1b räknas in - då his1b innehåller 1a1 och sedan är det en "ny halva" - 1a2. Det kan bli knepigt att räkna ut ditt meritvärde... men behörig blir du.

    Jag har ett förslag. Vi antar att du ej har A betyg i historia 1a1... vi säger att du t.ex har B betyg i his1a1. Och nu skaffar du dig kunskaper som räcker till A betyg i historia 1b (som egentligen består av his 1a1 och 1a2). Be läraren att sätta 2 betyg på dig - separat betyg i his 1a1 och i 1a2. Högre betyg i 1a1 kommer i så fall räknas in i ditt jämförelsetal i stället för lägre betyget. Och sedan kommer också betyget i 1a2 räknas in - pga den kursen krävs för behörighet.

    Som sagt, i ditt fall tror jag det blir enklare och även fördelaktigare för dig om du får två betyg - separat i 1a1 och i 1a2. Och speciellt i fall det skulle vara så att du på hela kursen his 1b kan t.ex få B-betyg, men på historia 1a1 kanske kan få A-betyg. och sedan B på his1a2... då blir ditt meritvärde högre... prata med läraren i historia om det. Säg att du vill helst få 2 separata betyg - i de två kurserna i historia. Jag vet inte om du har rätt att kräva det "rakt av", för att du kom in på en större kurs, men det förekommer att man "delar på kurser" - av administrativt-tekniska skäl ibland.. men i så fall får man samma betyg på de två delkurser. ex om du får B betyg i his1b, då blir du "tilldelad" B betyg i his 1a1 och sedan också B i 1a2, för att "uppdelningen" sköts av SYV-en, som inte har rätt att ändra betyg.. men om läraren sätter två separata betyg på dig, kan det mycket väl vara så att du får högre betyg i 1a1, än i 1a2 vilket är fördelaktigare för dig. Men om du redan har A betyg i 1a1, då kanske det inte spelar någon roll.