Nina
    Hej SYV!

    Jag vill läsa psykolog programmet och behöver hjälp med att skapa klarhet i vad jag har för snitt samt vad jag kan göra för att höja det.

    På gymnasiet läste jag design och konst och gick ut år 2012. Jag läste matte C och naturkunskap B som utökade kurser. Jag hade VG i 4 ämnen (400 poäng) och MVG i resterande. Om jag har tolkat rätt så kan jag tillgodoräkna mig 0.5 för matten och 0.5 för naturkunskapen vid ansökan till psykologprogrammet.

    Utan meritpoäng har jag ett snitt på 19.2 och med meritpoäng inkluderade 20.2 vilket är lite drygt ett poäng lägre än intagningspoängen i B1. Behörighetskraven i B2 är på många universitet strax under 22. Är det möjligt för mig att läsa in meritpoängskurser på komvux i moderna språk, matte och engelska för att på så vis höja mitt snitt till strax under 22? Hur räknas betygen i de kurserna, splear det någon roll vilket betyg jag får över godkänt?

    Hoppas på svar!

    Bästa hälsningar,
    Nina

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,

    jag tror du har Slutbetyg från gymnasiet. Stämmer det? Om du har Slutbetyg, får du meritpoäng för godkänt betyg dvs E eller högre men det spelar ingen roll om betyget är E eller högre i de kurser som du läser nu, som tillägg till dina tidigare betyg.
    Om du nu har 1.0 i merit, kan du som högst få ännu 1,5 i merit. Och om du nu har 20.2 i meritvärde, kommer du med ännu 1,5 poäng i merit få 21.7 i meritvärde som du konkurrerar med i BII, kompletteringsgruppen.
    Jag kan inte lova dig att det kommer att räcka.
    *****
    Du kan söka i HP-urvalsgruppen om du gör högskoleprovet.
    Du kan också försöka höja dina tidigare betyg genom att göra prövningar i motsvarande kurser /som motsvarar de kurser i vilka du har betyg i ditt Slutbetyg/.

    Vänligen

    Julia syv